30 let Favoritu: Prohlédněte si fotografie a nákresy nejen z jeho vývoje

Aleš Sleeper

I když měl Favorit své mouchy, přivést jej do sériové výroby v době centrálně řízeného hospodářství se rovnalo zázraku. A vývoj byl složitý, musel však proběhnout rychle.

O koncepci „vše vpředu“ začala mladoboleslavská Škodovka, tehdy AZNP (Automobilové závody, národní podnik) uvažovat již v první polovině 50. let minulého věku, disponoval jím třeba prototyp 976 (1956). Nakonec ale dostala přednost ta úplně opačná, která ve výrobním programu vydržela možná až příliš dlouho... O dvě dekády později bylo jasné, že jinam než k vozu s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol v kompaktní třídě cesta nevede Byly menší, lehčí a úspornější.

„Světla na konci tunelu“ se však nedočkal projekt 760, vyvíjený v rámci RVHP ve spolupráci s východoněmeckými automobilkami VEB Sachsenring a VEB Automobilwerke Eisenach. O pokusech rekonstruovat řadu 742 nemluvě. Počínaje rokem 1978 následovala Škoda 780, později přeznačená na 781. Prototypy s tvary z pera Jaroslava Kindla připomínaly Volkswagen Golf, nicméně práce byly zastaveny po 11 různých exemplářích o pět let později. To už bylo jasné, že se Mladá Boleslav v oblasti designu vozu obrátí na partnera z vyspělejší části Evropy.

Vše urychlilo usnesení předsednictva vlády číslo 228 z prosince 1982. V březnu 1983 se do čela prací na řadě 781 dostal Petr Hrdlička. Jeho cílem bylo splnit vládní úkol: na kompletní vývoj měl šibeničních dva a čtvrt roku, do 30 června 1985, což představovalo prakticky nerealizovatelný plán i pro západoevropské výrobce, kteří byli technicky někde jinde... A zhostil se jej se ctí. Právě proto se ohledně designu okamžitě obrátil spolu se šéfem prodeje osobních aut Motokovu Andrejem Barčákem do Francie a Itálie.

sinfin.digital