Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

90 let s trabantem. Východní Německo na něm vydělává dodnes

90 let s trabantem. Východní Německo na něm vydělává dodnes

Hospodářství spolkových zemí ve východní části Německa dodnes profituje z někdejší výroby trabantů. Tradice automobilového průmyslu totiž podle odborníků výrazně přispěla k tomu, že se po zániku Německé demokratické republiky na východ přesunula část výroby velkých německých automobilek, informovala agentura DPA. Dnes uplynulo přesně šedesát let ode dne, kdy výrobní linku továrny opustil první vůz značky Trabant. Poslední auto z duroplastu ze závodu v podkrušnohorském Cvikově (Zwickau) vyjelo v roce 1991.

Velké automobilky jako Volkswagen či Opel přesunuly část výroby po roce 1990 do nových spolkových zemí na východě jen díky tomu, že v nich žili zkušení pracovníci, kteří dříve vyráběli trabanty nebo wartburgy, tvrdí Joachim Ragnitz, zástupce ředitele drážďanského Ústavu pro hospodářský výzkum (ifo). „Personál byl rozhodujícím argumentem," uvedl.

Volkswagen začal v 90. letech vyrábět vozy ve Cvikově a Saské Kamenici (Chemnitz). Opel část výroby přesunul do Eisenachu, kde se před tím vyráběla druhá nejdůležitější východoněmecká značka Wartburg. „V souvislosti s těmito továrnami se ve východním Německu vytvořila obrovská dodavatelská síť," řekl Ragnitz.

360p
Trabant 601 - dobová reklama

Výroba automobilů patří dodnes k nejdůležitějším průmyslovým odvětvím ve třech nových spolkových zemích: Sasku, Durynsku a Sasku-Anhaltsku. Například v Sasku závisí podle Spolkové agentury práce (BA) na jednom pracovním místě v automobilovém průmyslu více než jedno další v oblasti dodavatelů.

Samotná společnost Volkswagen tvrdí, že se v 90. letech rozhodla své vozy vyrábět na východě Německa kvůli tradici tamní automobilové výroby a kvůli dobrým obchodním vztahům z dob NDR. V továrně ve Cvikově, kde se rodil trabant, se od počátku 90. let začaly montovat vozy Volkswagen Polo a Volkswagen Golf.

Od okamžiku, kdy cvikovskou výrobní linku opustil první trabant, právě dnes uplynulo šedesát let. Datum 7. listopadu 1957 nebylo vybráno náhodně - tehdejší režim Jednotné socialistické strany Německa (SED) chtěl výrobou oslavit čtyřicáté výročí Velké říjnové socialistické revoluce. Celkem se vyrobily asi tři miliony trabantů. Jejich výroba byla ukončena v dubnu 1991, a to především kvůli poklesu poptávky.

Trabant se stal ale záhy kultem. V Německu v současnosti jezdí kolem 34.500 těchto vozů. Další trabanty brázdí silnice ve státech střední a východní Evropy, ale i ve Spojených státech či Austrálii.

Ve Cvikově se v pátek otevřou rozšířené prostory Muzeum Augusta Horcha. Tři čtvrtiny nové plochy muzea budou patřit pouze trabantům.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek