Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Ježdění v zimě má svá specifika. Kromě přezutí vozidla na zimní pneumatiky bychom neměli zapomenout ani na některé další části automobilu.

Loňská zima sice nebyla co se týče minimálních teplot příliš tuhá, avšak přesto mnoho motoristů dokázala potrápit. Dle informací české asociace asistenčních společností (ČAAS) byly asistenční společnosti pojišťoven nuceny vyjíždět k přibližně 8.200 nepojízdným vozidlům z důvodu nízkých okolních teplot. Z uvedeného čísla připadá zhruba 1.100 případů na zamrzlé palivo (výhradně u vznětových motorů) a zbytek jde na vrub vadnému akumulátoru, případně závadě na jeho dobíjení. Níže se pokusíme nastínit, co dělat, aby vás příště mráz nezaskočil.

Důležitá je filtrovatelnost

U benzinových motorů problém není. O starost víc však s příchodem zimy mají majitelé aut se vznětovými motory. Pokud máte vozidlo se vznětovým motorem a pravidelně jezdíte, pak se obecně vzato ničeho bát nemusíte. Komplikace se týká zejména těch, kteří svůj vůz využívají spíše sporadicky. Pokud jste na podzim natankovali plnou nádrž, kterou do zimy nestihnete vyjezdit, pak skutečně může nafta ve vašem autě zamrznout.

Jak k tomu dojde? U motorové nafty se určuje takzvaná filtrovatelnost za nízké teploty. Prostě se nafta ochladí a nechá procházet přes čistič o přesně stanovené hrubosti filtrační vložky. Její zamrzávání se projeví tvorbou parafínu, který filtrační vložku začne ucpávat. V našich končinách rozlišujeme čtyři druhy motorové nafty, která se dělí podle filtrovatelnosti. Letní nafta třídy B je v prodeji od 15. dubna do 30. září. Třída B je filtrovatelná do teploty 0 stupňů. Následuje třída D neboli přechodová nafta, filtrovatelná do mínus 10 stupňů. Na čerpacích stanicích je v prodeji od 1. 10. do 15. listopadu. V současné době je v nabídce zimní nafta neboli třída F s filtrovatelností do mínus 20 stupňů. Na stojanech se s ní setkáte až do 28. února příštího roku. Následovat bude opět přechodová nafta, čili třída D. A poté letní nafta.

Poslední je arktická nafta s filtrovatelností od mínus 20 stupňů do mínus 44 stupňů. Ta je však většinou zavážena pouze ve vybraných lokalitách, například v horských oblastech, kde je riziko nižší teploty.

Na co dalšího si dávat pozor, se dočtete na webu Auto.cz.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek