Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Budoucnost dopravy podle Microsoftu? Místo samořídicích aut zatím jen propojení vozidel

Budoucnost dopravy podle Microsoftu? Místo samořídicích aut zatím jen propojení vozidel

V poslední době se hodně mluví o takzvaných autonomních vozidlech, které ke svému chodu nebudou vyžadovat zásahy řidiče. Jejich čidla a radary totiž budou pohyb v prostoru zvládat samy. První kroky v této snaze už můžeme vidět i v reálném provozu. Například americká Tesla dodává ke svým modelům také autopilota, který v určitých situacích zvládá auto samostatně řídit. Podobně je na tom i Uber, jehož snem je vypustit do ulic světových metropolí autonomní taxíky. Nejhodnotnější startup světa je totiž přesvědčen o tom, že dennodenní využívání taxíků bez řidiče by nebylo nákladnější než vlastnictví auta.

Vize Microsoftu tak daleko nejde. Podle něj jsou autonomní vozidla jen kouskem do velké skládačky budoucnosti. Opravdový potenciál se údajně skrývá v propojení jednotlivých aut přes datová centra. Vzájemná komunikace mezi robotickými, ale i obyčejnými auty bude mít příznivý vliv na plynulost dopravy, omezí spotřebu energie, což povede k nižší uhlíkové stopě a umožní autům vyhnout se nepříjemnostem v podobě dopravních zácp a nehod.

Ani za dvě desítky let se nedá předpokládat, že by byly všechna auta na silnici autonomní. Pokud si dnes pořídíte auto, dá se předpokládat, že ještě po dvaceti letech bude v rukou třetího nebo čtvrtého majitele brázdit silnice. Naděje tedy Microsoft upíná k takzvanému internetu věcí, který nejenže propojí automobily mezi sebou, ale také umožní komunikaci s bezpečnostními složkami, chytrými silnicemi a další infrastrukturou. Tímto systémem lze navíc poměrně jednoduše propojit i zpětně auta starší výroby, která ještě autonomními prvky disponovat nebudou. Alespoň tedy podle vize Microsoftu.

Právě k těmto účelům spustil Microsoft v nedávné době novou platformu z názvem Connected Vehicle. Ta umožní výrobcům snazší implementaci technologií do nových automobilů, které budou tímpádem na příchod internetu věcí připraveny.

Ředitel Microsoftu pro oblast internetu věcí Doug Seven nastínil, jak by představy počítačového gigantu o blízké budoucnosti mohly fungovat v praxi: "Řekněme, že sedíte doma a přemýšlíte nad tím, kdy vyrazit do práce. Contana (virtuální asistentka od Microsoftu) ve vašem laptopu navrhne, že nejlepší bude vydat se na cestu přes město. Vy do své Hondy nastoupíte s nějakým zpožděním. Contana jej vezme v úvahu a spočítá, že na mítink přijedete pozdě. Jako řešení tedy navrhne, že vás s ostatními účastníky schůzky spojí přes Skype. Kvalita videohovoru bude v přetíženém městském prostředí špatná. Umělá asistentka tedy povede automobil po takové trase, aby byl signál co nejlepší. Zároveň si je vědoma toho, že vám dochází benzin, a proto do cesty započítá i návštěvu pumpy. Vy jen sedíte, řídíte a necháváte počítač, aby za vás přemýšlel."

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek