Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

EGR ventil: Postrach moderních motorů. K čemu vlastně slouží? A proč je tak problémový?

EGR ventil: Postrach moderních motorů. K čemu vlastně slouží? A proč je tak problémový?

Jednou z možností, jak snížit u motorů emise oxidů dusíku, je dopravovat do válců spolu s čerstvým vzduchem (zápalnou směsí) současně i spaliny z výfuku. Recirkulace spalin se obecně označuje anglickou zkratkou EGR (Exhaust Gas Recirculation).

Smyslem recirkulace spalin a tedy opětovného nasátí zbytkových plynů do válce je snižovat množství emisí oxidů dusíku. Evropská emisní legislativa jeho produkci coby samostatné sloučeniny omezuje až od normy Euro 3, a to u zážehových i vznětových motorů. Do té doby se množství NOx ve výfukových plynech sledovalo pouze ve spojení s uhlovodíky. Pokud norma Euro 3 dovolovala u dieselů a kategorie vozidel M1 (osobních aut s hmotností do 3,5 tuny) maximálně 0,50 g/km a u zážehových motorů 0,15 g/km, současná norma Euro 6 snížila hodnoty NOx na pouhých 0,080 (diesel) respektive 0,060 (zážehový motor). To je o celý řád méně!

Zvyšování podílu spalin na úkor čerstvého vzduchu (zápalné směsi) ve válci, má obecně do určitého okamžiku pozitivní vliv na spotřebu paliva (díky energetické přeměně). Je-li podíl spalin větší, má to za následek snížení maximální hodnoty teploty při spalování. Právě tímto způsobem se snižují emise oxidů dusíku. Platí to však jen do určité míry. Pokud se podíl spalin zvýší více, dochází zároveň k nedokonalému spalování. To vede ke zvyšování emisí uhlovodíků, spotřeby paliva a rovněž se snižuje kultivovanost chodu motoru. Pohled na příslušný graf závislosti emise škodlivých látek na podílu recirkulovaných výfukových plynů odhalí, že do přibližně 35 až 40 procent množství oxidů dusíku klesá, zatímco podíl uhlovodíků zůstává takřka nezměněný. Po překročení zmíněného podílu sice NOx stále klesá, ovšem složka uhlovodíků rapidně roste.

Celý článek si můžete přečíst na serveru Auto.cz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek