Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Elektromechanický posuv sedadel. Kdy se poprvé objevil v autě? A jak funguje?

Elektromechanický posuv sedadel. Kdy se poprvé objevil v autě? A jak funguje?

Změna polohy sedadel za pomoci elektromechanického ovládání je i dnes stále záležitostí zejména vozů vyšší třídy. Mnohdy ještě příplatkovou. K čemu je to dobré a proč se to více nerozšířilo?

První elektromechanické ovládání sedadel se v osobních autech objevilo jak jinak než v zámoří, a to už ve 40. letech. Šlo však o jednoduchou funkci pouhého podélného posuvu, navíc sedadlo řidiče bylo tehdy vcelku s tím spolujezdce, čili šlo vlastně o lavici. Možnost změnit „na tlačítko“ polohu ve čtyřech směrech uvedl v roce 1955 Ford Thunderbird. A již na sklonku 50. let uměl americký automobilový průmysl nabídnout plně elektromechanicky stavitelné sedadlo. Tedy v šesti či dokonce osmi směrech. V zásadě tak jako u dnešních aut.

Američané byli vždycky mistři v otázce nabídky automobilové výstroje. Tamní výrobci totiž vždy kladli důraz hlavně na pohodlí řidiče a posádky. Navíc to automobilky neměly tak těžké, neboť řada systémů a výstroje byla vyvinuta pro potřeby americké armády, leteckého či kosmického průmyslu. A tato odvětví byla a jsou v USA tradičně na nejvyšší úrovni. Jinak by se sotva mohli na konci 60. let procházet lidé po povrchu Měsíce a o 12 let později letět první raketoplán STS.

Zpět k ovládání sedadel. Ve snaze ještě více zpříjemnit řidiči život, vzniklo první nastavování sedadel s pamětí, a to u již zmíněného Fordu v roce 1957. Šlo však o jakýsi analogový systém, který s tím, co známe z pozdějších let, měl jen málo společného. Paměťové ovládání sedadel nabídnul dle některých pramenů jako první Cadillac, a to v roce 1981. Mohl to být ale také Mercedes-Benz třídy S W126 ze stejné doby.

Celý text si můžete přečíst na webu Auto.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek