Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Elektronické systémy v zimě: Proč je ABS a spol. někdy na obtíž?

Elektronické systémy v zimě: Proč je ABS a spol. někdy na obtíž?

Každé moderní auto má ve výbavě celou řadu elektronických pomocníků. Jejich úkolem je zvyšovat aktivní bezpečnost vozidla a pohodlí řidiče. V naprosté většině případů pomáhají, avšak mohou být i na obtíž.

Počátek zájmu automobilek stavět bezpečná vozidla se datuje na přelom 60. a 70. let minulého století. Už tehdy byly vytyčeny dva základní směry vývoje bezpečnosti. A sice aktivní složka, jejímž úkolem je nehodě předejít či zabránit, a pasivní, která má chránit posádku vozidla, když už k nehodě dojde.

Obecně vzato zimní období klade na řidiče vyšší nároky než v letních měsících, kdy není silnice kluzká. Právě v zimních podmínkách se systémy zvyšující bezpečnost jízdy uplatní v daleko větší míře. Co tedy může řidič od jednotlivých systémů očekávat?

Nejstarším systémem zvyšujícím aktivní bezpečnost vozidla je protiblokovací systém brzd ABS. Poprvé se v automobilu objevil v 60. letech, a sice v luxusním kupé Jensen Interceptor FF. Systém vyvinula firma Dunlop-Maxaret původně pro britská dopravní letadla. Pro potřeby automobilového průmyslu jej samozřejmě museli upravit, avšak ryze mechanický princip fungování zůstal zachován. V 70. letech se objevily první elektronické systémy, přičemž ABS mohlo být buď takzvané integrované, kdy jeho součástí byl také elektrohydraulický posilovač brzdného účinku (zabývala se tím firma ATE), nebo neintegrované, kdy systém doplňoval stávající brzdový systém vozidla. Toto vyvíjela například firma Bosch. Druhý jmenovaný systém se později prosadil v daleko větší míře.

Celý článek si přečtěte na webu Auto.cz.