Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Jak funguje automatické tísňové volání eCall? Sníží počty obětí dopravních nehod?

Jak funguje automatické tísňové volání eCall? Sníží počty obětí dopravních nehod?

Všechna osobní a lehká užitková auta uvedená na evropský trh po 31. březnu 2018 musejí být povinně vybavena systémem samočinného nouzového volání eCall. V čem spočívá a jakým způsobem pracuje?

Koncem června roku 2014 byla ustavena pravidla, která se týkají infrastruktury nezbytné pro zavedení systému nouzového volání eCall. Ta v členských státech EU vstoupila v platnost před několika dny, přesně 1. října letošního roku. Celý koncept je ale ještě mnohem starší.

Využijte Galileo!

Úplně poprvé se začalo v Evropě mluvit o systému, který by umožnil automobilu po havárii samočinně zavolat pomoc posádce, už na sklonku 90. let. Stalo se tak v souvislosti s představením evropského navigačního systému Galileo, který je z pohledu technologie obdobou amerického GPS/Navstar, stejně jako ruského GLONASS. A zatímco GPS a GLONASS jsou pozůstatky Studené války, kdy měly původně sloužit k navádění raket s plochou dráhou letu na cíl, byl systém Galileo od začátku zamýšlen primárně pro civilní použití.

Po četných dohadech mezi jednotlivými členskými státy Evropské unie byl nakonec základní koncept systému eCall přijat v roce 2013. Některé automobilky, jmenovitě BMW, PSA a Volvo, však nabízely toto zařízení, respektive službu coby příplatkovou výbavu, již o něco dříve. Konkrétně třeba Citroën už od roku 2010 v luxusní C6. Dnes už je situace jiná. Například u Škody Auto se stal systém eCall součástí standardní výbavy u modelů Superb a Kodiaq. Jako mimořádná výbava je v rámci služby Škoda Connect dostupný pro všechny ostatní modely s výjimkou Citigo, kde zatím vůbec k dispozici není.

Na „stodvanáctku“

Jak vlastně celý systém eCall funguje? Základem, nebo chcete-li mozkem celého systému, je elektronická telematická jednotka, například u PSA nazývaná autonomní telematická jednotka (označují ji BTA - Boîtier Télématique Autonome). Její vlastností je, že dokáže komunikovat jak v síti mobilních operátorů GSM, tak přijímat data z navigačního systému (GPS, Galileo) a dále je vybavena vlastním napájecím zdrojem.

Kam můžete eCall v autě umístit? A co všechno potřebujete?

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek