Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Lada Niva pro ruskou armádu? Ikonické auto v úpravě do extrémních podmínek

Lada Niva pro ruskou armádu? Ikonické auto v úpravě do extrémních podmínek

Šerhant je jméno nového ruského terénního automobilu pro podporu pozemních vojenských jednotek. Opravdu je ale jeho základem populární SUV Lada Niva?

Terénní automobil pro armádu musí splňovat daleko přísnější podmínky, než obdobně pojatý vůz pro civilní obyvatelstvo. Měl by být schopný dobře odolávat zejména nepříznivým vlivům okolí. Tady nejde pouze o vlhkost a z ní pramenící vznik koroze, ale také o mnohem náročnější podmínky, které se mohou v boji vyskytnout. Jde zejména o útok chemickými zbraněmi, či radiaci. A to vše by měl ruský Šerhant splňovat.

„Auto by mělo být schopno přestát mimo jiné i žár ohně, účinky chemických zbraní a samozřejmě radioaktivní záření,“ píše se na jednom ruském technickém fóru, který se zabývá vojenskou technikou. Vzhledem k tomu je trochu překvapivé, že auto používá otevřenou karoserii. Na to ruský specializovaný server odpovídá, že se zatím jedná pouze o prototyp, takže lze očekávat, že se toto do budoucna změní.

Veřejnost se poprvé o novém ruském stroji, který bude mít primárně za úkol podporovat ruské pozemní jednotky dozvěděla na výstavě Army 2017 v moskevském Patriot Expocentru, která probíhá právě teď ve dnech od 22. do 27. srpna.

K tomu navíc již skupina inženýrů ze státní univerzity v Toljatti vůz vyzkoušela v podmínkách, ve kterých by měl sloužit i ruským vojákům. Za tímto účelem byla zvolena oblast v okolí města Samary.

Niva jen z části

Nový armádní tereňák je přizpůsobený k montáži rozličného vojenského vybavení, zejména zbraní. Jak uvádějí jeho tvůrci, užitečná hmotnost je přibližně dvakrát vyšší, než u standardní Nivy z níž auto dle některých zdrojů vychází. Jenže najdete v útrobách „Šerhanta“ skutečně známé ruské SUV?

Ne tak docela. Jak je zřejmé z dostupných obrázků, zveřejněných přímo univerzitou v Toljatti, vůz DSE 1700-A využívá lehký a hlavně tuhý příhradový rám, svařený z trubek o různě velkém obdélníkovém průřezu. Zejména podlaha je dimenzovaná opravdu příkladně, stejně jako rámy, které hrají důležitou roli v případě převrácení vozidla. Jak známo, sériová niva používá samonosnou karoserii a tedy úplně jinou konstrukci nosného skeletu.

Pokud je něco převzato z Nivy, bude to pravděpodobně systém pohonu všech kol s centrálním diferenciálem. Z dostupných fotek se zdá, že z Nivy pochází také zavěšení kol.

Pokračovat ve čtení článku na Auto.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek