Lamborghini vyvíjí elektrické superauto budoucnosti. Baterie nahradí superkondenzátory

Michal Benatzky

Italská automobilka Lamborghini pracuje spolu s inženýry z věhlasné technické univerzity MIT na elektrickém supersportovním voze. Energie pro pohon auta, které by mělo dostat název Lamborghini Terzo Millennio, se však na rozdíl od ostatních elektromobilů nebude shromažďovat v bateriích. Místo klasických akumulátorů bude totiž auto vybaveno takzvaným superkondenzátorem. Ty energii ukládají a vydávají odlišným způsobem, než jakým pracují běžné baterie. Díky tomu umožňují uložit ve svých útrobách násobně více energie. Vedle toho v sobě ovšem superkondenzátory skrývají i několik hrozeb.

Auto, které se podle vyjádření představitelů Lamborghinni ukáže veřejnosti nejdříve za několik let, by mělo dostat karoserii z uhlíkových nanovláken. Taková konstrukce by do určité míry mohla mít také schopnost sama zacelit drobné trhliny a defekty. Z uhlíku je možné být vyrobit také superkondenzátory pro skladování energie, které díky své flexibilitě můžou konstruktéři zabudovat přímo do karoserie vozu.

Podle šéfa vývoje italské automobilky Mauricia Reggianiho nejsou klasické baterie pro superauta vůbec vhodné. Na vině je zejména značná hmotnost a nedostatečná výdrž, "Pokud máte superauto, chcete s ním také závodit. Chcete na závodní dráze ujet jedno, dvě nebo tři kola v kuse bez toho, abyste jej mezi tím museli dobít," upozorňuje Reggiani na fakt, že vůz podobných výkonů klade na akumulátory úplně jiné požadavky než jiné elektromobily.

Problém ovšem je, že superkondenzátory nejsou příliš vhodné v dlouhodobém uchovávání energie. Proto se používají spíše v případě, kdy je potřeba uvolnit za krátký čas velké množství elektřiny. Vyvinout auto s touto technologií, která v sobě dokáže udržet energii po delší dobu tak bude jedna z největších výzev vývojářského týmu.

sinfin.digital