Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Může starší palivo poškodit motor? Poradíme, kam se se starým benzinem a naftou

Může starší palivo poškodit motor? Poradíme, kam se se starým benzinem a naftou

Automobilový benzin má stejně jako celá řada jiných ropných frakcí omezenou životnost. Jak moc velkou, to záleží hned na několika faktorech.

 

Skladovatelnost a tedy i použitelnost motorových paliv přesně popisuje norma ČSN 656500. Ta říká, že pokud je palivo, konkrétně bezolovnatý benzin ale také motorová nafta, skladováno v uzavřené nádobě za nepřístupu světla a vzduchu a současně při teplotě 10 až 20 stupňů, vztahuje se na něj záruka 24 měsíců ode dne prodeje.

Problém je, že v praxi se jen velmi obtížně podaří splnit podmínky, s nimiž uvedená norma ČSN 656500, pojednávající o skladovatelnosti motorových paliv, počítá. Pokud máte veterána či youngtimera, s nímž jezdíte pouze sezonně a v jehož nádrži zůstal po dobu uložení vozu benzin, uvedené podmínky splněny v žádném případě nejsou.

Automobilový benzin je směsí uhlovodíků s bodem varu v rozmezí od 30 do 210 stupňů. Pokud benzin zůstal přes zimu v nádrži auta či kanystru, dochází k odpařování těkavých složek, jejichž úbytek může ovlivňovat startovatelnost motoru. Právě s těkavými složkami souvisí fakt, že i u benzinu rozlišujeme tři druhy - letní (třída A), zimní (třída D) a přechodový (třída C1). Mimo jiné se odlišují například tlakem par, který je u zimního benzinu výrazně vyšší.

Více si přečtete na webu Auto.cz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek