Na chlazení motorů se zapomíná, přesto může způsobit fatální závady

Tomáš Dusil

Chlazení je spolu s mazáním nejdůležitější součástí moderního spalovacího motoru. Pokud selže, může to vést až k fatálnímu poškození agregátu. Co dělat, aby k tomu nedošlo, a čím se liší chlazení současných motorů od těch dřívějších?

 

V souvislosti se soudobou vysokou technickou úrovní spalovacích motorů v osobních autech se nejčastěji skloňuje kromě výkonu také dosažení nízké spotřeby paliva. Proto se nejčastěji zmiňují ty konstrukčních prvky, které pomáhají uvedené cíle snáze splnit. Takřka všude se tak dočtete o přímém vstřikování paliva, proměnném časování rozvodu či emisním systému čítajícím různé druhy katalyzátorů, recirkulaci spalin či u vznětových motorů částicový filtr, případně systém na odbourávání oxidů dusíku. Chladicí soustavě se však dnes věnuje v souvislosti s psaním o autech minimum prostoru. Přitom jak se mění technika motorů, vyvíjí se i jejich chladicí systémy, včetně nároků na údržbu či jejich chladicí náplně.

sinfin.digital