Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nejnovější data: Dieselová auta jsou 10krát škodlivější než nákladní auta a autobusy

Nejnovější data: Dieselová auta jsou 10krát škodlivější než nákladní auta a autobusy

Moderní automobily s dieselovými motory vypouštějí do ovzduší 10krát víc škodlivých emisí na litr spáleného paliva než nákladní auta nebo autobusy. Odhalily to přísnější testy EU pro velká vozidla. 

S jejich závěry přišla Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT), která testovala produkci toxických oxidů dusíku (NOx) u velkých vozidel. Výsledky, které naměřila u nákladních aut a autobusů, srovnala s moderními auty s dieselovými motory.

Ukázalo se, že velká vozidla testovaná v Německu a Finsku vypustí do ovzduší kolem 210 miligramů NOx na ujetý kilometr, což je méně než polovina toho, co vyprodukují dieselová auta splňující nejvyšší evropské normy. Pokud k tomu ještě připočteme to, že nákladní auta a autobusy mají mnohem větší motory než osobní automobily, a spálí tak více paliva, z měření vycházejí jednoznačně lépe.

Znečištění ovzduší způsobené dopravou má významný vliv na zdraví, protože látky obsažené ve výfukových plynech můžou způsobit celou řadu závažných zdravotních problémů. Emise oxidu dusíku sehrály hlavní roli v nedávném skandálu Dieselgate, kdy americká agentura pro ochranu životního prostředí obvinila německý automobilový koncern Volkswagen, že u téměř půl milionu vozů VW a Audi s naftovými motory, které se za posledních sedm let v USA prodaly, používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty NOx.

Měření ICCT probíhalo podle přísnějších a spolehlivějších testů EU pro velká vozidla, která v EU platí od roku 2013. U osobních aut jsou zatím testovány pouze prototypy v laboratorních podmínkách. Autoři zprávy proto zdůrazňují, že podobný testovací systém, který by věrohodněji přibližoval reálnou situaci při jízdě, by měl být brzy zaveden i u osobních aut. Na takových změnách se už pracuje a od září letošního roku by se například měly začít využívat přenosné měřící systémy emisi (PEMS), které budou připevněné na vozidle a budou schopné sledovat emise přímo při jízdě.

„Výrobci budou stále mít možnost vybírat prototypy aut, které nechají podrobit testování. Mnohem lepší by ale bylo, kdyby se testovaly emise z aut, kterými už jezdí zákazníci, a využívají je tak přirozeným způsobem,“ citoval britský deník Guardian výkonného ředitele ICCT Petera Mocka. Podobný systém se užívá například v USA. V polovině ledna by jej na stole měla mít i Evropská komise. Jak ale upozorňuje Mock, v EU se proti němu staví řada automobilových výrobců i členských států.

Jak pokračuje aféra Dieselgate?
Volkswagen loni v září přiznal, že software, který umožňuje manipulovat s testy dusíkových emisí, instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká i zhruba 1,2 milionu vozidel Škoda Auto. V Evropské unii musí Volkswagen v důsledku této kauzy svolat k úpravě zhruba 8,5 milionu aut. Volkswagen stále odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnila podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech. Ti mají nárok na kompenzaci až 10.000 dolarů (téměř 260.000 Kč). Na automobilku v tomto směru tlačí i česká eurokomisařka Věra Jourová. V reakci aféru Brusel na konci prosince 2016 zahájil právní kroky vůči sedmi zemím EU, včetně Česka a Německa, za to, že nepřijaly dostatečná opatření proti porušování pravidel pro emise automobilů. České ministerstvo dopravy uvedlo, že se chystá novela, která v této věci sladí českou a unijní legislativu. Zdroj: ČTK

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek