Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nenápadný zloděj benzínu: Jak poznat, kdy nefunguje sonda lambda?

Nenápadný zloděj benzínu: Jak poznat, kdy nefunguje sonda lambda?
 

Lambda sondě se také někdy říká kyslíkový snímač, neboť jeho hlavním úkolem je zjišťovat množství zbytkového kyslíku ve výfukových plynech. K čemu vlastně slouží a jak poznat, že vám nefunguje správně?

 

Princip měření zbytkového kyslíku ve výfukových plynech (tedy úkol sondy lambda) je znám už od konce 60. let. Na vývoji funkční lambda sondy se podílela zejména firma Bosch. I proto se kyslíkové čidlo původně jmenovalo Bosch sonda. Jedním z prvních uživatelů se stala automobilka Volvo. Možná jste někdy viděli hranatý model 240, který měl na masce chladiče symbol řeckého písmene „lambda“. Pokud ano, tak jste narazili na jednu z úplně prvních aplikací tohoto snímače.

Proč se mu vlastně začalo říkat lambda? Zřejmě proto, že na základě jeho signálu upravuje řídicí jednotka zážehového motoru směšovací poměr benzinu a vzduchu, neboli poměr lambda. Je-li lambda rovno 1, je dosažen takzvaný stechiometrický poměr benzínu a vzduchu. U něj na 14,7 kg vzduchu připadá jeden kilogram benzínu. V případě, že je lambda menší než 1, je výsledkem bohatá zápalná směs, tedy s přebytkem benzínu. Pokud je naopak lambda větší než 1, pak je zápalná směs chudá s přebytkem vzduchu. Celé zařízení funguje na velikosti rozdílu elektrického napětí (napěťovém spádu) mezi částí, omývanou výfukovými plyny, a částí sondy, omývanou okolním vzduchem.

Od začátku používání lambda sondy bylo vyvinuto hned několik typů tohoto snímače. Pokud se podíváme na lambda sondu z hlediska funkce a poskytování údajů, pak nejjednodušší systémy, které využívají oxid zirkoničitý nebo oxid titaničitý, umějí udávat pouze mezní hodnoty bohatosti směsi. Tyto sondy lambda se však už řadu let nepoužívají. Mnohem lepší je takzvaná širokopásmová sonda lambda. Ta dokáže snímat množství kyslíku ve výfukových plynech plynule v celém rozsahu měřených hodnot.

Více si přečtěte na webu Auto.cz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek