Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Opravdu nastává konec dieselů? Nebo je zachrání nejnovější technologie?

Opravdu nastává konec dieselů? Nebo je zachrání nejnovější technologie?

Německé město Stuttgart nedávno vyhlásilo dieselům válku, neboť tamní soud se přiklonil na stranu ochránců přírody. Ti požadují výrazné zpřísnění opatření na ochranu ovzduší v tomto městě. Celá tato kauza je ale pouhou špičkou ledovce.

O zákazu některých dieselů do velkých německých měst se mluví již nějaký čas. Minulý týden však došlo k vyhrocení celé kauzy, neboť Stuttgartský soud se ve správním řízení přiklonil na stranu ochránců přírody. Jak informovalo ČTK, ti požadují výrazné zpřísnění dosavadních opatření na ochranu ovzduší v tomto automobilovém městě (vyrábí se zde Mercedes-Benz a Porsche).

Městu Stuttgart s více než 600.000 obyvateli se zatím nedaří, stejně jako některým dalším velkým německým městům, plnit spolkovou vládou nařízené normy o míře znečištění ovzduší. Spolková země Bádensko-Württembersko, jíž je Stuttgart hlavním městem, původně počítala pouze s úpravou dieselových aut a neměla v úmyslu jim vjezd do města zakazovat.

Jenže dle správního soudu má ochrana zdraví větší hodnotu než zájmy řidičů dieselových aut. Trnem v oku soudu a ochráncům životního prostředí jsou zejména oxidy dusíku. Norma Euro 6 požaduje u osobních a lehkých užitkových automobilů maximum 0,080 g na jeden ujetý kilometr. Jenže nedávné testy německých úřadů ukázaly, že dieselové vozy splňující normu Euro 6, produkují ve skutečném provozu 0,507 gramů NOx na jeden ujetý kilometr.

Z výše napsaného by tak mohl věci neznalý čtenář usuzovat, že dieselový motor je vlastně obrovskou hrozbou lidstvo, stejně jako spalovací motor obecně. Jenže je opravdu tak zle? Nebo jde jen o další „planý poplach“, za nímž stojí zejména politické pozadí celé věci? Níže se pokusíme na celou záležitost podívat poněkud realističtějším pohledem, než jaký nám servírují politici a některé sdělovací prostředky. A současně si řekneme něco o trendech, které by mohly za předpokladu jejich použití udržet vznětový motor ještě desítky let „ve hře“.

Více na Auto.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek