Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Překvapivé zjištění Švédů. Proč elektromobily škodí přírodě stejně jako klasická auta?

Překvapivé zjištění Švédů. Proč elektromobily škodí přírodě stejně jako klasická auta?

Elektromobily v poslední době zažívají boom. Přiklánějí se k nim pravděpodobně hlavně ti, kterým není životní prostředí lhostejné, a doufají, že díky elektrickému pohonu ušetří přírodu škodlivých emisí. Nová švédská studie ale ukázala, že při výrobě baterií do elektromobilů do ovzduší unikne tolik oxidu uhličitého jako za osm let ježdění klasickým automobilem na fosilní paliva.

Švédští výzkumníci v rámci svojí studie srovnávali provoz klasického auta a elektromobilu. Přestože doprava vozem na elektrický pohon je k ovzduší šetrnější, při výrobě baterií, které automobil pohánějí, unikne do atmosféry tolik škodlivých emisí, že veškeré benefity rychle vezmou za své.

Podle srovnání totiž při výrobě baterií, které používají do svých modelů Tesla nebo Nissan, unikne až 17,5 tun CO2. Pro srovnání: letadlo při cestě mezi Stockholmem a New Yorkem vyrobí podle webu FOCUS asi 600 kilogramů CO2. Roční limit emise skleníkového plynu CO2 na obyvatele je v Německu na úrovni téměř deset tun. Výroba baterie do elektromobilu tak německému zákazníkovi teoreticky vyčerpá jeho povolený objem na téměř dva roky dopředu.

Přestože následný provoz elektromobilu je k přírodě šetrnější, při jeho výrobě vznikne tolik zplodin, že to z vozu na alternativní pohon dělá podobně škodlivý dopravní prostředek, jako je klasický automobil. Podle švédských expertů začne být elektromobil šetrnější k přírodě až po osmi letech provozu, kdy ho klasický vůz, který začal jezdit ve stejnou dobu jako elektromobil, v množství vypuštěných emisí dožene. Je otázkou, jestli v té době ale řidič už vůz na elektřinu nevyměnil za novější model s novou baterií.

O skutečné šetrnosti vozidel na alternativní pohon se diskutuje už delší dobu. Na výrobu baterií se navíc používá i lithium, jehož světové zásoby klesají, což se také příliš neslučuje s ochranou životního prostředí. Cestou k šetrnějšímu provozu by mohla být výroba menších baterií. To ale neodpovídá současnému tlaku na rostoucí kapacitu baterií, která zajišťuje stále delší dobu provozu, na jejíž prodlužování zákazníci i firmy samy tlačí.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek