Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Proč byl letošní Dakar nejhorší v historii? A vrátí se do Afriky?

Proč byl letošní Dakar nejhorší v historii? A vrátí se do Afriky?

Letošní ročník Rallye Dakar se dá právem označit za nejméně povedený v historii. Vrátí se do Afriky, nebo zůstane navždy v Jižní Americe?

Trocha historie nikoho nezabije. První ročník soutěže začal 26. prosince 1978, jubilejní 2008 se nekonal kvůli údajné teroristické hrozbě a od sezony 2009 je až do současnosti pořádán na jihoamerickém kontinentu.

Dnes je veřejným tajemstvím, že zabití čtyř francouzských turistů v Africe na Štědrý den 2007 a smrt dalších tří koncem prosince se organizátorům náramně hodily. S odvoláním na možnou hrozbu přepadení měli ideální záminku k přestěhování Rallye Dakar do Jižní Ameriky. Při tamní premiéře v roce 2009 začínalo v Buenos Aires 500 startujících, ovšem v posledních čtyřech letech počet účastníků neustále klesá – až na letošních 306.

Souběžně s přemístěním Dakaru vznikl závod Africa Eco Race. Jeho trať vedla v oblastech Maroka a Mauritánie až do senegalského Dakaru, po němž získala soutěž jméno. Zpočátku to byla akce několika nadšenců, z níž vykrystalizoval světový podnik. Azyl v něm nacházejí závodníci, již nestačí na konkurenci, nemají dostatek financí nebo vítají spoustu písku a dun, což v jihoamerickém provedení rallye nemají. Organizaci převzal Francouz Jean Louis Schlesser, který ke dvěma dakarským výhrám v kategorii automobilů přidal sedm na podniku Africa Eco Race.

„Celá věc měla politické pozadí. Organizátoři nepostupovali v souladu s tím, co jim říkaly tajné služby. Soutěž nemusela být přeložena,“ řekl loni při návštěvě Prahy Jean Louis Schlesser na adresu změny teritoria Rallye Dakar.

Nejhorší Dakar v historii

Letos měli organizátoři pro účastníky naplánovaných osm tisíc kilometrů, z toho měly být čtyři tisíce jako měřené testy. Dvě etapy však byly vinou počasí zrušené a řada úseků zkrácena. Kamiony tak absolvovaly jen 2300 kilometrů v závodním tempu, což je pouhých 29 procent celkové délky soutěže. „Letos jsem si připadal jako na cestě na dovolenou do Chorvatska. Táhli jsme se tisíc kilometrů a pak jezdili po dálnicích,“ tvrdí Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing.

Více se dočtete na webu Auto.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek