Elektromobily nabíjené ze zásuvky budou v budoucnosti tvořit jen okrajový segment osobní dopravy. Mnohem významnější podíl bude patřit vozidlům poháněným vodíkem, jejichž jediným vedlejším produktem je čistá voda, tvrdí v rozhovoru pro INFO.CZ Martin Peleška, ředitel českého zastoupení společnosti Toyota.
Svět motorů se mění. Veřejnost i vlády začínají stále více dbát na čisté životní prostředí a nastává odklon od fosilních paliv. Jak na tento Trend Toyota reaguje?
Slovo ´reaguje´ je poněkud nešťastné, my jsme tento trend totiž předpověděli a pomáhali tvořit. Toyota už před čtyřiceti lety začala přemýšlet, jak efektivně využít energii, kterou auta při svém pohybu produkují. A vznikl z toho Prius, první celosvětově prodávaný automobil na hybridní pohon. Jen loni Toyota a Lexus dohromady celosvětově prodali asi půl milionu hybridů.
Jak se prodejům těchto vozů daří v Česku? Jsme spíše progresivní, anebo „konzervy“?
Pokud to budu brát podle našich prodejů, tak jsou Češi ohledně vozů na alternativní pohon progresivní. Toyotě se v současné době daří prodávat více než čtvrtinu vozů s hybridním pohonem, v dlouhodobějším horizontu bychom tento poměr vůči klasickým technologiím chtěli dostat na 40 až 50 procent. Největší podíl nyní máme u modelu RAV, kterého se v hybridní verzi prodají až tři čtvrtiny.
Jsou lidé připraveni i na další krok – například na expanzi automobilů s vodíkovým pohonem?
Já současný vývoj vnímám tak, že na jedné straně stojí společnost z hlediska jejích potřeb, na druhé straně je vývoj technologií. Ta druhá kolej, technologie, se ale trochu předbíhá. Proto už nyní máme systémy a technologie, na které společnost zatím ještě není připravena. Je ale jenom otázkou času, kdy se tyto dva světy protnou.
Brzy by v Česku měly vyrůst první vodíkové čerpací stanice
Toyota v budoucnost vodíku jako zdroje pohonu automobilů hodně věří. Proč?
Argumentů máme dost. Nejzajímavější je emisní stopa takových automobilů, která je nulová. Ve skutečnosti z výfuku nejdou spodiny, ale čistá voda, které se můžete klidně napít. To je vše, co takový automobil produkuje. Jinak má vůz skvělé jízdní vlastnosti i uživatelskou přívětivost. Doba čerpání paliva je srovnatelná se současnými automobily – tedy tři až pět minut. Oproti tomu u elektromobilů jde o několik hodin.
Jaké jsou provozní náklady automobilů poháněných vodíkem?
Ty jsou závislé na ceně výroby vodíku. Ale vzhledem k plánům, že by se vodík mohl vyrábět jako produkt při zpracování odpadu, tak bychom se brzy mohli dostat na velmi dobré úrovně. Třeba na desetinu současných nákladů u benzínových vozů.