Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Škoda 105/120 se opět těší velké oblibě. Kdo chce ojetinu vlastnit, neměl by s koupí otálet

Škoda 105/120 se opět těší velké oblibě. Kdo chce ojetinu vlastnit, neměl by s koupí otálet

Asi jen málo Čechů nemělo nikdy tu čest s vozy Škoda 105/120 či jejich deriváty. Ačkoliv toto auto bylo fakticky zastaralé už v době vzniku, dnes se opět těší velké oblibě. A tomu odpovídají ceny, které se již dávno odrazily od pověstného dna.

 

V roce 1964 uvedla Škoda na trh model 1000 MB. Jeho vývoj začal s čistým listem papíru a výsledkem byl nebývale moderní vůz. Na rozdíl od předchůdce, Škody Octavia, měl poprvé samonosnou karoserii, která v té době nebyla samozřejmá ani u vozů západních výrobců.

Koncepci někdejší novinky s motorem uloženým za zadní nápravou považovali odborníci v té době za moderní. Vždyť stejnou nabízely třeba VW Brouk, Fiat 850, Simca 1000 či Renault 8. Navíc vůz dostal i zcela nový motor, jehož hliníkový blok vznikl technologií tlakového lití hliníku. Prostě „tisícovka“ MB byla v šedesátých letech špičkovým vozem světové úrovně. A dokladem vysoké úrovně československého strojírenství.

Nástupcem modelu 1000 MB se stala známá řada 100/110. Technika se změnila jen málo, vzhled více, avšak základ auta zůstal stejný. Škoda 100/110 ve verzi sedan vydržela ve výrobě do roku 1976, krásné a dnes nesmírně ceněné kupé 110 R se vyrábělo ještě další čtyři roky.

Původní Škoda 105/120, které se pro relativně úzký rozchod kol přezdívá úžovka, sice zdědila koncepci od svých předchůdců, ale současně přinesla celou řadu novinek. Tou nejzásadnější byla zcela nová karoserie. Dnes bychom řekli platforma. Škoda 105/120 tak v porovnání s předchůdci nabídla v měřítkách doby nesrovnatelně tužší skelet, navíc mnohem lépe řešený z hlediska ochrany posádky při nárazu.

Více si přečtěte na webu Auto.cz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek