Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Škoda 450 debutovala před 60 lety. Připomeňte si často zapomínaného předchůdce felicie

Škoda 450 debutovala před 60 lety. Připomeňte si často zapomínaného předchůdce felicie

Sportovní Felicii, půvabný sportovní kabriolet zná každý. Měl ale svého přímého předchůdce v modelu 450, který slaví kulatiny. Mnozí oba dodnes zaměňují...

Sportovní Felicii, půvabný sportovní kabriolet zná každý. Měl ale svého přímého předchůdce v modelu 450, který slaví kulatiny. Mnozí oba dodnes zaměňují...

Mladoboleslavská automobilka uvažovala o otevřeném voze na základě řady 440/445 už v polovině 50. let minulého věku coby protiváze malých britských sporťáků. Dvoumístný prototyp 440 Sport, představený veřejnosti v září 1956 v Brně ale příliš nezaujal. Nebyl vlastně ničím jiným než Spartakem s uříznutou střechou, dokonce i víko zavazadlového prostoru měl stejné. Až na panoramatické čelní sklo a bezrámová boční okna nevypadal příliš sportovně, záď působila nevzhledně a bachratě a bylo jasné, že se musí změnit. Ještě předtím, nejpozději v prosinci 1956 byl ovšem zelený exemplář vybaven dvoukarburátorovým čtyřválcem OHV 1089 cm3 s výkonem padesáti koní a přeznačen na 450-1. Motor dostal zvýšenou kompresi na 8,4:1 díky použití deflektorů na pístech a překonstruované sání včetně o 1 mm většího průměru ventilů.

Vývoj však pokračoval dalším prototypem 450-2 z března 1957, už a uspořádáním 2+2, mnohem elegantnější, delší a nižší zádí a oblejší maskou místo lichoběžníkové. Hrdlo palivové nádrže se přestěhovalo z hrany pravého zadního blatníku taktéž na pravou stranu, ale k většímu víku zavazadelníku a zároveň pod kryt. „Kufr“ se otevíral páčkou za levými dveřmi, ty bylo nutné nejprve otevřít. Nová palubní deska, kterou zdědily i pozdější sériové vozy, postrádala oproti 440 Sport otáčkoměr. Boční okna dostala rámečky, které se však stahovaly i s nimi. Praktická skládací střecha, respektive její trubková konstrukce se však musela změnit, byla příliš vysoká, neforemná, netěsnila a špatně se s ní manipulovalo. Také chromovaný rám čelního skla konstruktéři zesílili.

Pořádný rozruch

Návštěvníci 3. ročníku Výstavy československého strojírenství (Mezinárodní strojírenský veletrh se z ní stal až později) přesně o rok později po představení 440 Sport, tedy v září 1957, poznali na vlastní oči, že se dílo zdařilo. A přišlo jich opravdu hodně: 1,6 milionu. V říjnu téhož roku vyvolala 450 pořádný rozruch i na autosalonu v Londýně.

Pod kapotou vrcholného provedení řady 440/445/450 zůstal podélně uložený čtyřválec objemu necelého 1,09 l s výkonem 36,8 kW (50 k)/5500 min-1 a dvěma spádovými karburátory Jikov 32 SOPb. Škodovka, tehdy AZNP (Automobilové závody, národní podnik) se vrátila k předválečné konvenci: trojčíslí značilo počet válců a koňských sil v útrobách. Celá série vyznávala klasickou koncepci se zadním pohonem. Čtyřstupňová manuální převodovka měla řadicí páku ještě na sloupku řízení a přenášela 74,5 N.m v 3500 otáčkách. Dělené nápravy s příčným listovým perem vpředu i vzadu přinesly slušné jízdní vlastnosti i na špatných cestách. Podvozek disponoval rozvorem 2,4 m. Na zadní nápravě byly použity teleskopické tlumiče, zatímco vpředu ještě pákové. Za patnáctipalcovými koly se skrývaly bubnové brzdy, řízení bylo šroubové maticové.

 

Kolik Škoda 450 stála? A jak těžké bylo ji získat? Pokračujte na Auto.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek