Škoda 720: Nejkrásnější škodovka z dob socialismu měla konkurovat BMW

David Bureš

Prototyp Škoda 720 měl vysoké šanci na úspěch, měl krásnou karoserii z pera italského mistra i moderní techniku. Sériové výroby se bohužel nedočkal.

V dobách socialismu se mladoboleslavská automobilka Škoda Auto (tehdy nazývaná AZNP) musela potýkat s mnoha limity. Přesto v jejích dílnách vznikly mnohé pozoruhodné vozy, které kdyby překonaly fázi prototypu, mohly se stát velice úspěšnými. Mezi ně nepochybně patří Škoda 720, možná nejhezčí škodovka z éry před rokem 1989.

Na automobilu s typovým označením Škoda 720 se začalo v Mladé Boleslavi pracovat v druhé polovině šedesátých let, přičemž práce se naplno rozběhly poté, co byl v roce 1967 schválen Rozvoj integrované výroby osobních automobilů v Československu. Ten do budoucna počítal s výrobou dvou modelových řad značky Škoda, první měla nahradit tehdejší 1000, druhá pak měla být novým automobilem střední třídy s motorem o objemu 1250 až 1500 cm3. Plány přitom počítaly se sedanem, kombíkem i kupé, jejichž výroba měla být postupně zahajována mezi lety 1972 a 1974. O produkci jednotlivých variant se přitom měly podělit továrny v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí.

Jestliže tehdejší tisícovka přišla s koncepcí vše vzadu, chystaná novinka měla být klasikem – tedy vozem s motorem vpředu a pohonem zadních kol, což se jevilo jako nejlepší řešení pro takový typ vozu. Automobil pak neměl být úplně lidový, konkurovat měl vozům značek Alfa Romeo a BMW, což dokazuje, že druhá polovina šedesátých let byla v Československu skutečně uvolněná. Ostatně dovedete si představit, že třeba za Husáka vzniká v Boleslavi konkurent pro BMW 5?

sinfin.digital