Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Slušel by jí výkonnější motor. Takto dopadla legendární Škoda Garde v dobovém testu

Slušel by jí výkonnější motor. Takto dopadla legendární Škoda Garde v dobovém testu

Náš největší výrobce osobních automobilů nalezl ve svém výrobním programu vždy místo pro karosářské varianty základního typu, které se vyznačovaly zdůrazněním sportovního charakteru.

 

Ukončení výroby populárního „kupátka“ 110 R v roce 1980 vyvolalo naléhavou potřebu doplnění nabídky vozů Škoda automobilem obdobných vlastností, který by měl základ v současně vyráběném typu Š 742, známějším pod označením Škoda 105/120. A tak v roce 1981 byl na podzimním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně představen veřejnosti automobil Škoda Garde s dvoudveřovou karoserií kupé.

Díky líbivému tvaru i dalším vlastnostem byl o garde zájem především v zahraničí, nelze se proto divit, že ještě dva roky po zahájení výroby se na domácím trhu objevuje jen v malých počtech. O to větší je zájem veřejnosti o podrobnosti. Odkazy na Svět motorů číslo 42 z roku 1981 s podrobným popisem jsou bezpředmětné, protože je beznadějně rozebráno. Přijali jsme proto s potěšením nabídku dlouholetého čtenáře, který nám k potřebným měřením zapůjčil svůj soukromý automobil Škoda Garde. Díky jeho pochopení jsme mohli kupé v provedení pro rok 1983 po kontrole a seřízení podle předpisu výrobce podrobit obvyklým zkouškám.

V duchu tradice značky

Dvoudveřová karoserie kupé zaujme na první pohled splývající zádí se zdůrazněnou odtokovou hranou na kapotě motoru a velkou zasklenou plochou (2,44 m3), rušenou při kruhovém výhledu jenom minimálně sloupky karoserie a rámy dveří. Její tvar byl motivován snahou o optimalizaci aerodynamických vlastností celého vozidla (součinitel odporu vzduchu cx = 0,395). Karoserie je konstrukčně řešena jako samostatný skelet s dalšími připojenými povrchovými díly a vnitřním vybavením. Přední blatníky jsou přišroubovány k nosné části, zadní blatníky jsou součástí svařené karoserie. Nedílnou součást karoserie tvoří nárazníky, navržené pro garde z hlediska splnění předpisu o ochranné funkci do rychlosti 4 km/h. Jsou třídílné, vyrobené z černého plastu (prepreg) a ke karoserii uchyceny dvojicemi ocelových držáků ve střední části a pryžovými bloky po stranách. Součástí předního nárazníku jsou blikače a oko pro tažení vozidla na pravém držáku.

Více si přečtěte na webu Auto.cz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek