Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Také Škoda měla svého obojživelníka. Připomeňte si její neznámý prototyp 972

Také Škoda měla svého obojživelníka. Připomeňte si její neznámý prototyp 972

Mladoboleslavská automobilka v dobách socialismu několikrát koketovala s automobilem pro armádu. Ani Škoda 972 se však nedočkala realizace.

Obojživelný automobil schopný jezdit po silnici i po vodě je dávný sen mnohých firem, k jejich výraznému rozšíření však nikdy nedošlo, tedy pokud nepočítáme třeba válečný Schwimmwagen, využívaný v druhé světové válce německou armádou. Je málo známým faktem, že na podobně koncipovaném vozidle pracovala i mladoboleslavská automobilka. Škoda 972 (někdy též MOŽ-2) však zůstala jen ve fázi prototypu.

Na obojživelném vozidle pro československou armádu začal mladoboleslavský podnik AZNP (předchůdce dnešní Škody Auto) pracovat v roce 1951, kdy projekt „malého obojživelného vozidla“ převzala po kopřivnické Tatře. Ta svým prototypem Tatra 801 (nebo tzv. MOŽ-1) nesplnila armádní zadání (vadila malá průchodnost terénem), a tak vývoj vozu převzali v Mladé Boleslavi.

V AZNP navržený obojživelník byl 4.520 mm dlouhým automobilem s rozvorem 2.200 mm, který měl celokovovou samonosnou karoserii člunového tvaru. Na rozdíl od čtyřmístné, 4.470 mm dlouhé Tatry byla Škodovka dvoumístná, přičemž posádku před nepřízní počasí chránila jen nasazovací plátěná střecha. Dveře s ohledem na potřebu jízdy po vodě samozřejmě chyběly.

Celý článek si přečtěte na webu Auto.cz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek