Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Tatra 603 X (1966): Nástupce šestsettrojky měl být z Bratislavy. V Kopřivnici ale projekt zatrhli

Tatra 603 X (1966): Nástupce šestsettrojky měl být z Bratislavy. V Kopřivnici ale projekt zatrhli

Jedním z pokusů o modernizaci Tatry 603 byl prototyp X, funkční verze makety s označením X-5. Podobně jako předchozí sedan A se do výroby nedostal. Odvozené kombi a dvoudveřové GT zůstaly na papíře.

Kopřivnická automobilka ve slovenské metropoli založila na počátku 60. let pobočný závod, samozřejmě na vládní pokyn, nešlo o svébytné rozhodnutí. Měl sice za úkol výrobu součástí náklaďáků, ale mnohem známější jsou jeho práce na prototypech. Dokončovala se zde už sanitka A (původně kombi). X však představovala samostatný návrh, stejně jako užitkové vozy s motory za přední nápravou a předním pohonem: mikrobus MB a valník NP. Nutno dodat, že velmi progresivní.

Bratislavskou kancelář vedl Ivan Mičík, 603 X byla ovšem dílem hlavně Jána Ciny. Tatra do Mlýnských Niv vlastně předala kompletní vývoj osobních vozů, protože kopřivničtí konstruktéři se věnovali v té době pouze těm nákladním. Na Slovensku fungovala oddělení pro vývoj podvozků, motorů, karoserie a dokonce i vlastní výpočetní středisko, bratislavská pobočka tak byla zcela soběstačná.

Makety a skicy

Projekt nové osobní tatry byl na východ zadán v úvodu roku 1963. Nejdříve se do něj zapojilo velké množství návrhářů a vzniklo několik stovek různých skic. Dvacítka vybraných byla realizována coby modely v desetinásobném zmenšení, pětice nejlepších pak v životní velikosti z plexiskla a laminátu. Šlo o makety s označením X-1 až X-5. X-2 a X-3 měly obráceně zkosené zadní okno, sedan X-1 z pera Otakara Diblíka zase až takřka italsky ostré tvary a hlavně mechanicky (lanky) výklopné hlavní světlomety. Diblík se na východ přesunul z pražské kanceláře, Tatra se ale obávala nespolehlivosti „mrkaček“, i když se plánovalo využití původních reflektorů. Brněnský designér vytvořil i fastback X-4 Crystal.

Celý text si můžete přečíst na webu Auto.cz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek