Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Tatra 613: Jak ji při debutu v roce 1973 hodnotili redaktoři?

Tatra 613: Jak ji při debutu v roce 1973 hodnotili redaktoři?

Díky bezmeznému nadšení, obětavosti a vytrvalosti kopřivnických konstruktérů a dělníků mohl být na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně poprvé oficiálně představen veřejnosti nový československý reprezentační automobil Tatra 613.

 

Ač nejde o vůz kategorie „spotřebního zboží“, vzbudil takový zájem, že jsme se rozhodli představit jej redakčním testem. Získat kopřivnickou novinku k tomuto účelu bylo mnohem těžší než kterýkoli jiný, třeba zahraniční automobil, neboť zatím bylo vyrobeno jen několik vozů, z nichž každý je prototypem. Přesto jsme nalezli pochopení u vedoucích pracovníků n. p. Tatra Kopřivnice, kteří ve zkušebním programu jednoho z posledních prototypů našli malou mezeru, abychom se mohli s vozem seznámit. Pouhých čtrnáct hodin a asi 400 km samozřejmě nemohlo stačit ani na „bleskový“ test. A tak jsme se věnovali především seznámení s vozem, subjektivnímu hodnocení jízdních vlastností a několika měřením dynamických vlastností.

Tatra 613 patří do kategorie náročných a nákladných reprezentačních automobilů, vyráběných v řádech stovek kusů ročně, u nichž nelze počítat s tak rychlým zaváděním změn či dokonce častou obměnou jako u běžných osobních automobilů. O to těžší úloha pro stylisty, kteří mu musí dát sice moderní, avšak současně „nadčasový“ vzhled, který by se líbil i po letech. Proto bylo prozíravé rozhodnutí, aby Tatra 613 vznikla ve spolupráci s italskou firmou Vignale.

Čtyřdveřová samonosná karoserie vyniká elegantními, leč střízlivými liniemi vyvážených ploch a tvarů. Ač jde o reprezentační cestovní vůz, působí dynamicky díky klínovitě se svažující přídi, velkému sklonu čelního skla, čtyřem hlavním světlometům a značnému zúžení v partii střechy. Zajímavé je i řešení stupňovité zádě, která působí dojmem splývající – zadní sloupky totiž nesledují sklon okna, ale směrem dolů a vzad vybíhají v jakési směrové plochy.

Více si přečtěte na webu Auto.cz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek