Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Tečky a vzory na předním skle. Víte, co znamenají?

Tečky a vzory na předním skle. Víte, co znamenají?

Moderní automobilová skla jsou vybavována už při výrobě černými tečkami a body. K čemu slouží?

Ještě v 60. letech minulého věku se k ochraně čelních skel před nepřízní počasí používala těsnění a na ně byly aplikovány chromované lišty. Při přechodu na lepená okna se začaly uplatňovat místo kovových dekorů pro zajištění přilnavosti obvyklé černé okraje, které dnes všichni známe, protože se staly standardem. Při výměně se pak používá i těsnící páska, která se po zaschnutí odstraní, ale o tu tak úplně nejde.

Nyní je mnohdy doplňují černé body (frity). které umožňují estetičtější přechod tmavých od okrajů čelních oken do dominantní čiré plochy. Požívají se polotónové vzory, které směrem dovnitř postupně „mizí“. Jenže to samozřejmě není jejich jediná funkce.

Malé černé body, které lze nalézt nejen na automobilových sklech, ale i v prostředcích hromadné dopravy (autobusech, trolejbusech) se vyrábějí z keramických materiálů a polymerů. Nejdou tudíž odstranit a není radno se o to ani pokoušet. U současných lepených čelních oken zabraňují působení ultrafialového záření na lepidlo.

Díky moderním polyuretanovým tmelům skla na svých místech drží a nepropouštějí vodu do interiéru. Slunce samozřejmě tuto hmotu i ohřívá a určitě si nikdo nepřeje, aby mu čelní okno při jízdě vypadlo. Ono občas stačí chytit kámen, i s tím bývá „legrace“. Další věc je čistě estetickou záležitostí, lepidlo nesmí být vidět zvenčí.

Vzhledem k tomu, že se skla se ohýbají do příslušného tvaru za tepla (až 750 stupňů Celsia), černé okraje se zahřívají rychleji než dominantní průhledné plochy. Body se tedy používají pro lepší rozložení teploty při výrobě.

Další články od autora si můžete přečíst na webu Auto.cz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek