Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Toyota a největší podvod v motorsportu: Geniální finta z rallye

Toyota a největší podvod v motorsportu: Geniální finta z rallye

V první polovině 90. let kralovala světovým rallye japonská Toyota. Zlom přišel v průběhu Katalánské rallye v roce 1995, kdy kontrolní komisaři odhalili jisté ilegální zařízení.

Aby se neopakovala doba monster skupiny B, vymysleli technici FIA pro přeplňované motory zařízení, jemuž se říká restriktor. Smyslem bylo omezit výkon přeplňovaných motorů. Šlo o jeden z homologačních požadavků na závodní speciál. Dle vyjádření FIA bylo hlavním cílem jeho zavedení zvýšení bezpečnosti. Zkrátka, aby závodní auta nedosahovala tak šílených rychlostí jako dříve. Mezi závodními týmy a jezdci však toto zařízení příliš populární nebylo. Někteří závodníci dokonce poukazovali na to, že s restriktorem je závodní speciál hůř ovladatelný.

 

Jak omezit výkon

Restriktor je v zásadě trubka, která se vloží do sání turbodmychadla. Tedy před dmychadlo samotné. Lidově řečeno je to pro motor takové „dusítko“. Smyslem je snížit množství vzduchu nasávaného dmychadlem. A tedy i výkon motoru. Největší efekt poskytuje restriktor při vysokých otáčkách, přibližně nad 5000 za minutu.

 Naopak pro průběh a hodnoty točivého momentu v nízkých a středních otáčkách je použití restriktoru přínosné. Vrchol točivého momentu tak přichází v nižších otáčkách a motor je tak teoreticky pružnější. Restriktor totiž současně urychluje tok vzduchu, navíc jeho proud lépe usměrňuje ke středu dmychadla. Občas se uvádí, že vinou restriktoru klesly výkony přeplňovaných závodních motorů asi o 40 procent, při současném nárůstu točivého mementu o 20 procent. Samozřejmě také zásluhou elektroniky řízení motoru.

Další podrobnosti se dozvíte na webu Auto.cz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek