Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte. V čem byl ZiL 4102 revoluční?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte. V čem byl ZiL 4102 revoluční?

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.

 

Nejstarší ruská automobilka ZiL (původně AMO) se v době poválečného Sovětského svazu nejvíce proslavila limuzínami pro nejvyšší představitele východního bloku. V polovině osmdesátých let spustila výrobu modelu 41047 a jeho odvozených verzí, vedle toho však pracovala na zcela novém autě. Připravovaný ZiL 4102 (někdy též „Oceán“ či „Raisa“) ale nakonec zůstal jen ve fázi prototypu.

Na poměry sovětských automobilových výrobců byl přitom ZiL 4102 v mnoha ohledech revoluční. Z tehdy vyráběného modelu 41047 byl převzat vlastně jenom motor, zatímco zbytek koncepce byl zcela jiný, což v podmínkách Sovětského svazu rozhodně nebylo zvykem. Probíhající perestrojka se zkrátka prokázala i v oblasti papalášských vozidel.

Zatímco předcházející limuzíny ZiLu byly postaveny na rámu a měly poháněná zadní kola, 4102 využíval samonosnou karoserii s pohonem předních kol. Změna konstrukce v kombinaci s využitím sklolaminátových dílů (střecha, víko zavazadelníku, kapota apod.) a o půl metru kratší karoserií než u předchůdce znamenaly, že tenhle 5,25 metrů dlouhý automobil byl najednou o půl tuny lehčí než tehdy vyráběný sedan 41041.

Více si přečtěte na webu Auto.cz. 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek