Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

V čem spočívá aktivní pérování a jaký je rozdíl mezi pérováním a tlumením?

V čem spočívá aktivní pérování a jaký je rozdíl mezi pérováním a tlumením?

Naprostá většina aut používá takzvané pružinové pérování. Co když ale ocelové pružiny nahradíme stlačeným vzduchem či kapalinou v kombinaci s plynem? Jaké to přinese výhody a v čem se obě uvedená řešení liší?

 

Pérování nebo tlumení se souhrnně označuje jako odpružení. To tudíž zahrnuje obě uvedené složky. Pérování má za úkol snižovat přenos sil z pohybujícího se kola na karoserii, naproti tomu tlumení omezuje kmitání náprav a dílů podvozku vůči karoserii. V úvodu zmíněné pružinové pérování je nejčastěji k vidění v podobě takzvané vinuté pružiny.

 U užitkových vozidel, případně různých pick-upů se lze setkat také s listovou pružinou příčně či podélně vedenou a dále existují ještě torzní tyče. A to jak příčné, tak také podélné. Toto řešení dnes používá na zadní nápravě třeba Volvo S90/V90/XC90, v minulosti tím proslula třeba francouzská konstrukční škola. Smyslem náhrady pružinového pérování pneumatickým nebo hydropneumatickým je umožnit vozidlu zachovat si stálou světlou výšku bez ohledu na jeho zatížení.

Snaha nahradit ocelové pružiny vzduchem není nikterak nová. Naopak první pokusy se datují až do začátku 20. století. Pokud nepočítáme různá speciální vozidla či autobusy a těžká užitková vozidla, pak v osobních autech patří prvenství Američanům, konkrétně firmě Cadillac, v Evropě toto jako první uvedl Mercedes-Benz třídy S (W112), krátce na to byl touto technikou vybaven Mercedes-Benz 600 neboli Pullman, technicky asi nejsložitější a nejvyspělejší automobil své doby. K většímu rozmachu pneumatického odpružení u osobních aut pak došlo až v 90. letech a samozřejmě v následující dekádě.

Více si přečtěte na webu Auto.cz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek