Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Vypínání motoru na křižovatce: Věděli jste, že systém start-stop ničí autobaterie?

Vypínání motoru na křižovatce: Věděli jste, že systém start-stop ničí autobaterie?

Ve snaze vyhnout se „výpalnému“ od EU za nadlimitní emise CO2 vymyslely automobilky leccos. Jednou z největších blbostí je systém samočinného vypínání motoru stop-start při stání na křižovatce. Šetří mililitry benzinu, ale ničí drahé autobaterie.

Systém samočinného vypínání motoru při stání na křižovatce se začal masivněji objevovat po roce 2010. Každého technicky znalého motoristu okamžitě napadlo, zda pár desítek vteřin vypnutého motoru vážně přinese nějakou úsporu, a pokud ano, jakou daň si vybere na opotřebení automobilu. Obavám dominovaly startéry a poté samotné motory.

Plošně však lze říci, že co se mechaniky týče, přistoupili výrobci k nové technologii s dostatečným respektem. „Měl jsem zde nedávno Passat CC s asi 250.000 najetými kilometry, který si zákazník koupil z práce domů a chtěl na něm udělat velkou údržbu, zkrátka ho připravit na další léta. Jelikož to bylo jedno z prvních aut se stop-startem, rozhodl jsem i o repasi startéru. A řeknu vám, bylo to zbytečné. Místo kluzných futer byla uvnitř jehlová ložiska, zkrátka na tento startér by to auto mohlo jezdit,“ říká velezkušený mechanik František Lasovský z Čestlic u Prahy. Ani od jiných profesionálů či samotných uživatelů nemáme zprávy, že by se startéry kazily. Motory dnešních aut sice leckdy zazlobí, ale spíš různými ventily EGR, regulacemi plnicího tlaku či pohonem rozvodů. Že by z nich třeba vinou častého rozbíhání ložisek nasucho létaly ojnice, to rozhodně obvyklé není. Nejhůř tak zavedení systému stop-start odnesly autobaterie.

Zrovna před týdnem zavolal do redakce Vilém Vlasák ze Znojma, který má na třetí generaci Škody Fabia z roku 2014 najeto jen 8000 km. „Moje autobaterie ztrácí napětí, občas už se mi po startu samy vypínají spotřebiče. V servisu Škody by mi mohli nabídnout baterii z jejich Economy řady, která by protiúčtem za starou vyšla na pouhých 1400 Kč. Není však určená pro můj vůz – já musím prý mít speciální EFB za 5020 Kč. Co by se stalo, kdybych přesto dal tu normální? Škoda Economy přece bude kvalitní dost,“ zeptal se nás a celkově byl překvapen z krátké životnosti originálního akumulátoru. Prvovýrobní baterie starších škodovek naopak bývaly neskutečně dlouhověké – třeba u „jedničkových“ fabií opatrným motoristům běžně vydržely přes deset let.

Více si přečtěte na webu Auto.cz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek