Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Xenony nebo diody. Jaká světla jsou do auta skutečně nejlepší?

Xenony nebo diody. Jaká světla jsou do auta skutečně nejlepší?

Diodové hlavní světlomety jsou u výrobců aut stále více v kurzu. Jenže, tolik proklamované přednosti proti xenonům začínají mít vážné trhliny.

Desetiletí kralování halogenové žárovky coby zdroje světla v hlavních světlometech automobilů narušil příchod prvních světlometů s xenonovou výbojkou, známých jako HID (High Intensity Discharge). Stalo se tak v roce 1991 a pionýrem bylo BMW řady 7 E32. V porovnání s halogenovou žárovkou má výbojka asi dva a půl krát větší světelný tok, vyzařované světlo se blíží dennímu a navíc výbojka zbytečně neplýtvá energií v podobě tepla, které je vyzářeno ven (vznikající teplo je u výbojek pouze průvodním jevem, nikoliv coby podmínka vzniku světla).

Oproti halogenové žárovce nabízí tedy výbojka vyšší účinnost, při současně nižší energetické náročnosti. Výhodou xenonových výbojek je také široký paprsek světla, který tak osvětluje celou plochu před vozidlem.

Xenony: Svítí dobře, ale…

V porovnání s halogeny jsou však výbojkové světlomety i po více než čtvrt století od uvedení na trh stále poměrně drahé. Ano, cena výbojky za léta klesla, takže dnes ji koupíte i za částku nepřesahující 1.000 korun. Sice je její životnost počítána asi na 2000 hodin při běžných provozních podmínkách, ale i tak je to stále dost. Vždyť obyčejná H4 vyjde na 60 korun, H1 či H7 stojí jen o málo více.

Celý článek si můžete přečíst na webu Auto.cz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek