Závodní speciál škodovky z konce 70. let nikdy nezávodila. Měla se přitom i sériově vyrábět

Aleš Sleeper

Nástupce slavných škodováckých stotřicítek s oblejší přídí se měl dokonce malosériově vyrábět. Škoda 739 (1977-1981) získala spoustu světových ocenění. Nikdy ale nezávodila.

Škoda 130 RS s koncepcí „vše vzadu“ přivážela mladoboleslavské automobilce na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let vavříny ze světových soutěží i evropských okruhů, konkrétně kategorie třináctistovek. V roce 1977 se ovšem začaly rodit plány na modernizaci. Hlavní slovo měl nejdříve pražský Ústav pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Zde se pustili do vývoje karoserie aerodynamicky optimalizovaného nástupce typu 735, jak byla dnes legendární stotřicítka interně označena. Nešlo vlastně jen o závodní speciál, ale také pojízdnou laboratoř...

sinfin.digital