Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Baterie budou i v pračce, říká český podnikatel. Se svými akumulátory prorazil na německý trh

Baterie budou i v pračce, říká český podnikatel. Se svými akumulátory prorazil na německý trh
 

Světový trh s bateriemi je hnán vzhůru rozvojem elektromobilů i domácími a velkokapacitními úložišti energií. V prodeji akumulátorů vidí budoucnost i česká firma i4wifi.

Po třech letech stagnace očekává český prodejce baterií i4wifi raketový růst. Celková kapacita prodaných baterií by se letos měla zvednout o čtyřicet procent. „Největší odbyt máme v Německu. Tam se baterie instalují v úložištích v rodinných domech. Dalším velkým odbytištěm je průmyslová elektromobilita jako autobusy, lokomotivy nebo manipulační vozíky,“ říká Michal Klečka, který firmu vlastní napůl s Janem Sedlákem.

Loni firma za baterie prodávané pod značku GWL Power utržila ke 300 milionům korun. Akumulátory ale tvoří jen polovinu byznysu. Druhou představují zařízení pro bezdrátové internetové sítě. V bateriích ovšem oba podnikatelé spatřují velkou budoucnost.

Soustředí se hlavně na lithium-železo-fosfátové (LiFePO) baterie, které jsou sice těžší a mají menší kapacitu než lithium-iontové, ale jsou zhruba pětkrát levnější v přepočtu na nabíjecí cyklus. Jejich výhodou je i vyšší bezpečnost. Celosvětově by měl podle analýz trhu v příštích letech prodej těchto baterií růst o pětinu ročně.

K bateriím se Klečka dostal v roce 2008, když ho nadchl pocit z jízdy elektromobilem. Na začátku byl starý elektrický Volkswagen Golf z roku 1995. „Našli jsme v Číně výrobce LiFePO baterií a nahradili jimi olověné akumulátory. Najednou jsme měli funkční auto s dojezdem 250 kilometrů. Příběh jsme zpropagovali. Brzy se na nás začali obracet zájemci o tento typ akumulátorů,“ vypráví Klečka.

Zákazníci je instalovali do lodí, kol či tříkolek. Během pěti let prodej vzrostl padesátinásobně. Díky vybudované logistické infrastruktuře na dovoz zařízení pro bezdrátové sítě z Číny nemuseli podnikatelé do rozšíření sortimentu o baterie vkládat závratné částky.

Museli se ale prokousat záplavou akumulátorů od desítek čínských výrobců. Trvalo přibližně dva roky, než si firma vytipovala a prověřila nynější tři čínské dodavatele. „I tak je ale musíme udržovat v určitém napětí co se týká velikosti budoucích objednávek, aby dodávali dobrou kvalitu,“ uvádí Klečka.

Pokračování rozhovoru najdete na webu E15.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek