Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

„Česko už dávno není evropská montovna,“ říká šéf francouzsko-české obchodní komory

„Česko už dávno není evropská montovna,“ říká šéf francouzsko-české obchodní komory

Zatímco dříve zahraniční byznysmeni zakládali v Česku podniky na zelené louce především díky směšné ceně domácí práce, nyní země začíná triumfovat i na poli technologií a výrobků s vysokou přidanou hodnotou. Hodnotným bonusem a pádným argumentem pro lokalizaci firem do Česka je ale i zdejší politické klima. V rozhovoru pro web E15 to tvrdí předseda francouzsko-české obchodní komory Constantin Kinský.

„V posledních letech si Francouzi cení na Česku politické stability. Česko je ostatně jednou z mála středoevropskou zemí, která v regionu zůstala čistě demokratická. Když se podíváme na obrovské vnitřní společenské střety, které teď probíhají v Maďarsku, Polsku nebo na Slovensku, tak je funkční demokracie v Česku pro byznys velkým lákadlem,“ říká Kinský.

Jaký je zájem francouzských firem o český trh?

Ze segmentu malých a středních firem je poměrně značný zájem, pravidelně každé dva až tři týdny se objeví někdo, kdo by tu v nějaké formě chtěl působit. Česko je pro francouzské firmy ideální platformou pro obsluhu té nejzajímavější části střední Evropy.

Jak je to v opačném směru, má český byznys zájem o Francii?

To už je horší. Češi ve Francii nejsou úspěšní, prakticky tam totiž ani nejsou. Přitom to není nijak komplikovaná země. Firmy ze srovnatelně velkých ekonomik jako Česko jsou ve Francii podstatně úspěšnější.

Čím to je?

Možná je to historicky silnou preferencí Německa a Ruska, Češi ale zároveň moc nevěří, a je to s podivem, že by jejich vstup na francouzský trh mohl být úspěšný. Obecně jsou Češi bohužel trochu uzavřenější a izolacionističtí. Mladá generace tím přitom netrpí.

Jak si spolu rozumí český a francouzský byznysmen?

Pro Francouze je důležitý humor. A to není zrovna parketa českých obchodníků. Jenže když není humor, tak není ani byznys. Když nemáte humor, tak to znamená, že se neumíte odpoutat od reality, tím pádem nemůžete být podnikatelem. Jsou tu také určité kulturní odlišnosti, které si musíme uvědomit. Češi si vše musí připravit, nejsou klikaři, musí mít detailní koncept, mají zdvořile řečeno trochu averzi k riziku. Češi jsou v podstatě Němci s tou výhodou, že se za to nemusí omlouvat. Francouzi jsou jiní, hledají řešení až cestou, nejdřív skočí do vody a pak se učí plavat. Na druhou stranu se tyhle dvě povahy dají dobře doplnit.

A funguje to?

Jak kdy. Ačkoli si majitelé francouzských firem v tuzemsku pochvalují český management, faktem je, že domácí manažeři nemají příliš tendenci k mobilitě, nechce se jim příliš cestovat a získávat zkušenosti v jiných zemích.

Co vnímají francouzské firmy jako nejsilnější stránku podnikání v Česku?

Primárně jako vstupní portál do střední Evropy. Francouzi ale oceňují kvalitu manažerů a dodavatelů. V posledních letech si Francouzi cení na Česku politické stability. Česko je ostatně jednou z mála středoevropskou zemí, která v regionu zůstala čistě demokratická. Když se podíváme na obrovské vnitřní společenské střety, které teď probíhají v Maďarsku, Polsku nebo na Slovensku, tak je funkční demokracie v Česku pro byznys velkým lákadlem. Zároveň to Česku dává i větší váhu v mezinárodních dohodách. To je vnímáno podnikateli jako bezpečné zázemí.

Co je podle vás brzdou Česka?

Státní sféra, ta není zdaleka tak dokonalá, jak by měla být. Přitom je mezi úředníky mnoho lidí, kteří jsou šikovní a snaží se, je to spíš selhání systému. Jako podnikatelé bychom uvítali méně a lépe placených úředníků. Chybí i úřednická rotace, když jsem já začínal na ministerstvu zahraničních věcí, tak jsem tam také skončil, nebyla moc velká šance, že bych mohl získat zkušenosti i někde jinde. Otřesný je i čas potřebný k tomu, aby firma splnila všechny své daňové povinnosti. Ve Francii to není ideální, ale je to lepší.

Pokračování rozhovoru si přečtěte na webu E15

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek