Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Dokonalá zelenina už Čechy nudí. Křivé mrkve a okurky jdou na dračku

Dokonalá zelenina už Čechy nudí. Křivé mrkve a okurky jdou na dračku

Dřív by zůstaly na pultech supermarketů, dnes je ale o ovoce a zeleninu netradičních tvarů mezi Čechy nebývalý zájem. Někteří čeští obchodníci proto vycítili příležitost a začali její prodej rozšiřovat ve velkém. Například Tesco zvýší počet prodejen v Česku, kde jsou v nabídce nedokonalá jablka, mrkve, řepy či brambory, z 12 na 23 a stejným směrem se chce vydat i supermarket Rohlik.cz. Jako první však začal křivé okurky, mrkve či brambory loni nabízet Penny Market. Obchodníci tyto výpěstky nabízejí se slevou deset až 50 procent.

„Na pilotní projekt máme velmi pozitivní hlasy od našich zákazníků. I z toho důvodu rozšiřujeme počet obchodů, kde bude ovoce a zelenina nestandardních tvarů a velikostí k dostání,“ uvedl komerční ředitel společnosti Tesco pro čerstvé potraviny Patrik Dojčinovič.

Rohlik.cz má v nabídce „křivou“ mrkev a brambory od českých farmářů. Ty se podílí na celkových prodejích těchto druhů zhruba pětinou. „Hned jak začne sezóna nabídku opět rozšíříme o další českou produkci, například papriky, okurky či řepu,“ řekla mluvčí Michala Gregorová.

Mezi největší dodavatele nestandardních výpěstků patří Odbytové družstvo Polabí. „V OD Polabí s oblibou říkáme, že je to zelenina s příběhem. Třeba taková pokroucená mrkev svůj netradiční tvar získá díky tomu, že roste kolem nějaké překážky, např. kamene či kořene, kterou musí překonat. I když není rovná, je stejně kvalitní jako ta standardní,“ uvedl obchodní ředitel OD Polabí Petr Štefko.

Penny Market začal s prodejem zeleniny a ovoce nestandardních tvarů od českých zemědělců loni v létě, nabízí na ně minimálně desetiprocentní slevu. V nabídce má mrkev, cibule, okurky, brambory, bílou papriku a jablka.

Iniciativa Zachraň jídlo vítá, že se objevují první vlaštovky v podobě prodeje křivé zeleniny a ovoce v obchodech. Nicméně možnosti využití ovoce a zeleniny, které jsou vyřazované kvůli svému vzhledu, by mohly být mnohem širší - od uplatnění ve zpracovatelském průmyslu až po maloobchod, restaurace a jídelny.

Podle Organizace pro výživu a zemědělství OSN se ve světě kvůli vzhledu vyhodí až 20 procent zemědělské produkce. Iniciativa Zachraň jídlo v dokumentu, který dnes zveřejnila, uvádí, že se v ČR každoročně vyhodí 1,92 milionu tun potravin. Z toho asi polovina vyhozených potravin se znehodnotí u spotřebitelů, téměř čtvrtina (23 procent) v zemědělství, 16‚5 procenta během balení a zpracování, 6‚3 procenta u distributorů a 3‚8 procenta po sklizních.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek