Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Důmyslný plán internetového giganta. Takto chce Amazon ovládnout základy americké ekonomiky

Důmyslný plán internetového giganta. Takto chce Amazon ovládnout základy americké ekonomiky

Americký internetový gigant Amazon zámořskému online trhu jasně dominuje. Téměř půlka tržeb, které se na americkém internetu v současné době vygenerují, náleží právě Amazonu. Stále rostoucí kolos už však dávno není jen maloobchodním prodejcem, který dobyl Ameriku. Společnost Jeffa Bezose v dnešní době produkuje vlastní filmy a seriály, vyvíjí zařízení pro domácnost a dokonce řídí svůj kosmický program. Stále víc taky strategicky cílí na základní infrastrukturu, na které celá americká ekonomika stojí.

Vize šéfa Amazonu jdou daleko za běžné představy o internetovém obchodu. Firma tak trochu v tichosti cílí na základní infrastrukturu, na které ekonomika funguje. Amazon nekraluje jen trhu s digitální komercí.

Jeho divize webových služeb spravuje 44 procent dat, která jsou uložena na cloudových úložištích. Kromě běžných uživatelů svěřuje svá data Amazonu například také Netflix nebo CIA. Mimo to společnost nedávno dokončila masivní logistický komplex, který bude kromě zásilek samotného Amazonu odbavovat i balíky ostatních firem. V pokročilé fázi je také projekt doručování pomocí dronů.

Z toho je zřejmé, že Amazon usiluje o ovládnutí kompletního doručovacího řetězce, což při jeho velikosti znamená i kontrolu podstatné části základní infrastruktury.

Pro firmy je přítomnost na Amazonu nepostradatelná, pokud chtějí u Američanů uspět. Zatímco ještě v roce 2015 většina poptávajících hledala zboží skrze internetové vyhledávače, dnes už zámořští spotřebitelé vyhledávají cíleně přímo na stránkách Amazonu. Své prodejní kanály už zde proto spravují i prodejci jako oděvní značka Levi's nebo obchod s kuchyňskými potřebami KitchenAid. Podpoře prodeje napomáhá i virtuální asistentka Alexa, která při nákupech doporučuje zboží právě od Amazonu.

Jednoduché to však v konkurenci na Amazonu nemají ani jinak úspěšní prodejci. Ukázalo se totiž, že pokud se nějaký produkt těší výjimečné úspěšností, začne Amazon zanedlouho téměř identický výrobek prodávat pod vlastní značkou.

Minulý týden navíc firma, která kdysi začínala jako obyčejné knihkupectví oznámila, že plánuje akvizici maloobchodního řetězce s potravinami Whole Food. Vzhledem k současné dominanci Amazonu na americkém trhu se o možnou investicí zabývá také tamní antimonopolní úřad. Získání sítě supermarketů umožní společnosti sběr dat o chování zákazníků i v kamenných obchodech. Firma už také podala žádost o patent, který by nakupujícím zakázal během návštěvy obchodu prohlížení webových stránek konkurence. To by nakupujícím znemožnilo pohodově si na internetu porovnat nabídky ostatních prodejců.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek