Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

E-shopy nemají kvůli nízké nezaměstnanosti kde brát lidi. Balíčky před Vánocemi nemusí přijít včas

E-shopy nemají kvůli nízké nezaměstnanosti kde brát lidi. Balíčky před Vánocemi nemusí přijít včas

Na kritický nedostatek lidí na pracovním trhu si firmy v Česku stěžují už řadu měsíců, před Vánocemi však mohou dopady velmi nízké nezaměstnanosti pocítit i samotní zákazníci. V období, kdy propuká nákupní šílenství a obchodníci mají plné ruce práce, mají rok od roku stále větší žně i majitelé internetových obchodů. Právě stále oblíbenější e-shopy před vánočními svátky tradičně nabírají velký počet nových zaměstnanců a brigádníků, ti ale na pracovním trhu chybí. Zákazníci se tak letos nemusí balíčku dočkat včas.

„Nastartovaná ekonomika se pravděpodobně projeví na předvánoční nákupní horečce. Nejenže lidé budou víc utrácet, ale přetlak poptávky se zřejmě odrazí na dodacích lhůtách. S tím, jak je extrémně nízká nezaměstnanost, lze v závěru roku očekávat, že mnoha obchodníkům bude chybět personál,“ říká ředitelka Slevomatu Marie Havlíčková.

Na kritickou situaci na trhu práce dlouhodobě upozorňuje řada českých firem, které si stěžují, že nemají nové zaměstnance kde nabírat. Jak ukazují čísla Úřadu práce ze začátku měsíce, nezaměstnanost v září klesla na 3,8 procenta. Lidí bez práce je v Česku nejméně za posledních 19 let. Situace na pracovním trhu se může naplno projevit právě před Vánocemi.

„Nové lidi není kde brát, takže se snadno může stát, že obchodníci nebudou stíhat. Zejména v některých eshopech se může stát, že při rostoucích objemech objednávek bude zboží doručeno se zpožděním,“ dodává Havlíčková s tím, že by zákazníci neměli možné potíže s dodávkou zboží podceňovat, a varuje, že by se jim nákup dárků online na poslední chvíli nemusel vyplatit.

S nízkou nezaměstnaností se kromě Slevomatu před svátky potýká řada dalších internetových obchodů v Česku. „Momentálně se potýkáme s enormním nedostatkem pracovníků, zejména v Praze a v severních a západních Čechách,“ říká ředitelka komunikace online obchodu Kasa.cz Andrea Čižmářová.

Problém s nedostatkem lidí na pracovním trhu řeší i druhý největší internetový obchod v Česku Mall.cz. „Situaci na trhu práci si uvědomujeme a řešíme jí hodně dopředu,“ řekl pro INFO.CZ tiskový mluvčí Mallu Jan Řezáč.

„V srpnu jsme spustili náborovou kampaň, a to nejen pro potřeby hledání kmenových zaměstnanců, kde jsme otevřeli asi stovku pozic, zároveň ale hledáme i agenturní brigádníky, kterých v té největší vánoční špičce využijeme zhruba 150 až 200,“ upřesňuje Řezáč s tím, že všechny pozice obchod zatím zaplněné nemá, nabírání se však zatím daří plnit podle plánu.

S náborem nových pracovních sil začátkem října začal i e-shop s elektronickým zbožím Euronics.cz. „Vzhledem k rozsahu sítě prodejen Euronics a logistickému centru se jedná o více než 200 pracovních pozic, zpravidla vykrytých brigádníky,“ říká mluvčí Euronics Lenka Mastešová.

Na nedostatek lidí na pracovním trhu a s tím související „platovou válku“ mezi zaměstnavateli minulý týden upozornil i zpravodajský server E15. „Situace je pro zaměstnavatele kritická, na trhu je nedostatek lidí. Většina firem potřebuje každoročně více zaměstnanců, ti ale nejsou. Výsledkem je jakási cenová válka, kdy se při zvýšení hodinové mzdy přesunou pracovníci k jiné firmě, ale jen do doby, než další společnost, často ta původní, znovu zvýší sazbu. Zaměstnávání cizinců je nezbytností,“ řekla pro E15 Andrea Burgerová z obchodu Zoot.

Aby se zákazníci dočkali dárků včas, obchodníci jim doporučují využívat možnost vyzvednout si balíčky na výdejních místech a nákup dárků neodkládat na poslední chvíli. „Pokud se zákazník rozhodne koupit dárek večer 23. prosince a domnívá se, že mu ho do druhého dne zašleme někam do malé vesničky na samém konci Čech, to je samozřejmě nereálné. Zákazníky proto budeme průběžně informovat o nejzazších termínech pro objednání,“ řekl redakci mluvčí Mallu.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek