Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Éra Boeingu 747 končí. „Královnu nebes“ vytlačují úspornější letadla

Éra Boeingu 747 končí. „Královnu nebes“ vytlačují úspornější letadla

Poprvé vzlétl k obloze před 48 lety a odstartoval tím revoluci v letectví. Řeč je o Boeingu 747, který díky své dlouholeté dominanci mezi letadly dostal přezdívku „královna nebes“. Nyní se však éra Jumbo Jetu chýlí ke konci. Aerolinky preferují menší, dvoumotorová letadla, která snadněji naplní. V zakázkové knize Boeingu už tak zůstává jen několik posledních objednávek tohoto ikonického letadla.  

 

EVA Air, Delta Airlines, United Airlines nebo Air France. Všechny tyto společnosti mají jedno společné. Poslední Jumbo Jety v barvách těchto aerolinek už buďto nadobro přistály, nebo je tento osud v brzké době čeká.

Například Delta Airlines nahrazuje ikonické stroje Airbusy a350-900. EVA Air pro změnu zvolily Boeingy 777-300ER. Ačkoliv se v obou případech jedná o letadla s menší kapacitou než dosluhující 747, jejich provoz je o poznání ekonomičtější. Nižší počet sedadel navíc znamená menší problém s plným obsazením stroje. Tato úsporná letadla tak na rozdíl od Jumbo Jetu mohou být nasazována i na méně vytížené linky.

Konec letadla s typickým „hrbem“ neodvrátilo ani představení modelu 747-8, který měl konkurovat Airbusu a380, jež nabídl ještě větší kapacitu. Ani evropskému výrobci se ale nedaří pro svůj obří model sbírat další objednávky. Nedávno Airbus oznámil, že sníží produkci své vlajkové lodě na 12 letadel ročně. To by však nebylo možné bez společnosti Emirates, která provozuje zhruba polovinu ze všech kdy vyrobených Airbusů a380. 

Na rozdíl od evropského rivala ale Boeing nabízí také nákladní verzi svého největšího modelu, která jeho produkci momentálně drží nad vodou. Například společnost UPS si nedávno objednala 14 těchto letadel. Více provozovatelů ovšem své objednávky zrušilo. Letošní bilance poptávky po Boeingu 747-8 je tím pádem -5. 

Ne nadarmo se říká, že jedním z hlavních faktorů, které létání opravdu zpřístupnilo masám je Boeing 747. Letadlo, které pojalo až dvojnásobek cestujících, totiž umožnilo aerolinkám výrazně snížit ceny letenek. Nyní už je ale provoz Jumba naopak opět neekonomický. Výhodnější je pro aerolinky provoz menších dvoumotorových letadel jako je Boeing 777 nebo Airbus a350. Díky konstrukci z uhlíkových kompozitů a úsporným motorům dokáží být tyto stroje ekonomicky efektivní i na velmi dlouhých trasách, které byly v minulosti doménou právě Boeingu 747. 

Na postupném konci čtyřmotorových letadel se podepisuje ještě jeden faktor. Zatímco v minulosti se v letectví prosazoval takzvaný hub-and-spoke model, kdy jsou pasažéři přepravování s přestupy mezi vytíženími tranzitními body, mezi kterými zajišťovaly přepravu právě obří letadla, budoucnost letectví patří přímým letům (point to point). Ty umožnil právě nástup efektivních dvoumotorových letadel jako je Boeing 787 nebo Airbus a350, které mohou obsluhovat i vzdálenější body s menší poptávkou.  

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek