Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Exkluzivní rozhovor INFO.CZ s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové

Exkluzivní rozhovor INFO.CZ s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové

Snad každé dítě v Česku zná stavebnici LEGO. V továrně firmy, která sídlí v Kladně, se denně odekoruje na dva miliony kousků. Také všechny velké 3D modely pocházejí z tuzemského závodu. Projekty jsou ale přísně tajné a jen tak někdo se do nich nedostane. Redakce INFO.CZ si exkluzivně povídala s ředitelkou kladenského závodu, kterou je Henriette Enggård Aalbæk. V Česku působí už rok, předtím pracovala mimo jiné v Číně. Jak sama říká, někteří Číňani o dánských stavebnicích nikdy neslyšeli, proto tam budují povědomí o značce v podstatě od nuly.

Jak se vám líbí mezi českými kolegy?

Velmi dobře, zjistila jsem, že Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové. Některým lidem připadá trochu hrubý a v Česku je to občas podobné, myslím v tom nejlepším slova smyslu. Takže je jednoduché normálně se pobavit a s Čechy je jednoduché vyjít. Třeba v Číně jsem musela být hrozně opatrná. Někdy jsem byla "tak moc vtipná" (směje se) a přitom jsem ale tolik lidí nevědomky urazila.

Odlišuje se nějak trh v Česku od těch ostatních?

Henriette Enggård Aalbæk
Ředitelka výrobního závodu v Kladně celosvětově známé hračkářské firmy LEGO. Pro dánskou společnost LEGO pracuje od roku 2005, původním zaměstnáním je právnička, v Dánsku pro LEGO pracovala zhruba 9 let, takřka dva roky strávila v Číně, kde připravovala půdu pro rozvoj výrobních závodů pro asijský trh, pak se přesunula do oddělení prodeje. Od ledna 2016 roku pracuje pro LEGO v Česku.

Nemyslím si, že se trh v Česku nějak liší od toho tradičního evropského, jako jsou severské země, země Beneluxu nebo Velká Británie. Já jsem odpovědná za provoz, nicméně ta dynamika se od zbytku Evropy neliší. Česko je trh, kde dochází k silnému růstu a velkému zájmu ze strany zákazníků. Spotřebitelé produkty LEGO dobře znají. To je také jeden z důvodů, proč jsme se rozhodli do Česka umístit továrnu. Podle našich principů chceme být blízko trhu, a proto pro nás byla Česká republika před 17 lety jasnou volbou. Považujeme to za prostředí, na které se z Dánska můžeme spolehnout.

V Česku produkujete LEGO pro všechny evropské země?

Společně s továrnami v dánském Billundu a v maďarské Nyíregyháze zásobujeme všechny evropské země a také  region zvaný MEA – tedy Blízký východ a Afriku. Jde odsud i zboží pro asijské trhy. Česko zásobuje zhruba polovinu globálního trhu. Postavili jsme továrnu v Číně, která bude zásobovat asijský trh, ale zatím Česko zásobuje i Asii.

Kolik vyrobí český závod za den kostiček?

Denně nám projdou pod rukama miliony kostek. Je nutné tedy zdůraznit, že my je tady nevytváříme, ty kostky k nám přijdou z Billundu v Dánsku.  To znamená, že my je rozdělíme a LEGO minifigurky odekorujeme/ozdobíme, pak je shromáždíme a potom se mohou posunout do další fáze, což je předbalení – to znamená, že je třídíme do plastových pytlíků a pak do krabic. Jsou to denně miliony kousků, které zdobíme.

Kolik lidí tady pracuje?

Tady v kampusu pracuje přibližně 2 500 lidí, máme také modelářské oddělení SMCD (Shopper Marketing Channel Development), tam designujeme a následně vyrábíme velké modely pro Legolandy a také 3D modely pro obchody s hračkami. Mimo sezonu tady pracuje zhruba těch 2 500 a v sezoně i 3 500 až 3 600 lidí. Jsme velmi flexibilní, zaměstnáváme i lidi přes agentury. U nás je ta sezonnost velmi znatelná. Začátek roku pro nás znamená nižší čísla, hlavní je druhá polovina roku až do Vánoc. 

Je na české výrobně něco výjimečného?

Ty všechny velké 3D LEGO modely pro Legolandy se staví tady v Česku. Třeba v prosinci jsme otevřeli největší evropský LEGO Brand Retail Store – obchod, který prodává v Londýně výhradně LEGO stavebnice – a všechny LEGO 3D stavby, které tam najdete, pocházejí z Kladna – například přes šest metrů vysoký Big Ben. To místo, kde je stavějí, je neuvěřitelné.

Miliony kostek z Kladna
Za den se v česku odekorují dva miliony elementů (včetně minifigurek). V předvánočním období se zabalí více než 14 milionů tzv. pre-packů týdně (sáčků s kostkami, které jsou baleny do jednotlivých stavebnic). V továrně dokážou v tu dobu kompletně zabalit až 2,6 milionu krabic se stavebnicemi LEGO.

Jak dlouho stavějí třeba postavičku, která je vysoká jako 12leté dítě?

Netuším, ale trvá to docela dlouho. Staví se to opravdu z kostek, takže ti stavitelé nedostanou jen obrovskou hroudu, ze které vytvářejí něco, co vypadá jako z kostek. Opravdu je to z jednotlivých kostiček LEGO. V tomto oddělení pracuje zhruba 400 lidí, kteří sedí nad nákresy těchto velkých staveb, projektují je a staví. Tyto zakázky jsou většinou přísně tajné, neboť naši klienti chtějí co nejdéle udržet v tajnosti, co chystají. Některé ty projekty jsou obrovské, mají i dvacet metrů. Nejdříve se postaví jednotlivé části, ty se pak převezou do míst, kde budou vystaveny, a až tam se spojují. Třeba v New Yorku na Times Square stála obrovská loď z Hvězdných válek.

Jak probíhají návrhy nových věcí, jako byla třeba nedávno uvedená stavebnice Beatles s motivem Yellow Submarine nebo Lego Boost. Vymýšlejí se i lokální projekty?

Máme globální portfolio a produkty jsou určené pro všechny trhy. Ojediněle vyrábíme speciální stavebnice pro vybrané partnery. Co se týče Yellow Submarine, je to výrobek z řady LEGO IDEAS, který byl uveden na trh v druhé polovině loňského roku. Tato řada byla představena před pár lety. Jedná se o platformu, kde může každý prezentovat své vlastní výtvory postavené z LEGO kostek. V případě, že návrh obdrží více než 10 tisíc hlasů za období jednoho roku a zároveň projde interním výběrem, je zařazen do globální nabídky společnosti LEGO. Kromě jiného má vynálezce dané stavebnice na produktu své jméno. Yellow Submarine vznikla právě takto. Naopak LEGO Boost je jeden z našich vlastních projektů – a je to opravdu fantastický výrobek.

Jak se stavíte ke konkurentům, kteří vás kopírují?

V první řadě bych chtěla říci, že vítáme férovou konkurenci – je zdravá a slouží zájmu obchodníků i spotřebitelů. Konkurence nám pomáhá, abychom zůstali ve střehu a byli co nejlepší. Věříme, že naše značka může získat srdce dětí po celém světě a naše dobré výsledky z posledních let jsou toho důkazem.

Jsme však velice obezřetní vůči těm, kteří kopírují a napodobují naše výrobky s cílem spotřebitele zmást. V případě nekalé soutěže reagujeme v zájmu spotřebitele. A zde děláme, co můžeme. Zavedli jsme celou řadu opatření. Máme tým, který pracuje výhradně na ochraně našich vlastnických práv. Sídlí v Číně, která je pro nás novým trhem a kde hodně rosteme. Z tohoto důvodu se zde začalo objevovat více kopií LEGO kostek. V současné době se s některými našimi imitátory soudíme. Neřekla bych, že jsou to konkurenti, konkurence na trhu je zcela pořádku. Tyto případy patří mezi nekalou soutěž.

Je těžké v dnešní době ochránit patenty?

Je to výzva. Neřekla bych, že je to velký problém na našich hlavních trzích. Tam je naše pozice jasná, každý nás zná. Ale na nových trzích je to složitější, protože tam tolik známí nejsme. Klíčové je rozšíření povědomí o značce. Problém je, když si třeba rodiče myslí, že to, co mají doma, je výrobek LEGO a mají s ním špatnou zkušenost – takoví už třeba nikdy nezískají k naší značce dobrý vztah.

Využíváme všech právních možností, jaké máme. Více energie věnujeme rozšiřování povědomí o naší značce a produktech, aby rodiče i děti věděli, že pro ně vyrábíme kvalitní produkty. Čínští rodiče chtějí pro své děti také bezpečné produkty a my jim chceme ukázat, jaké jsou rozdíly mezi našimi produkty a produkty, které jako naše pouze vypadají.

Na jakých trzích tedy o produktech LEGO příliš nevědí?

Takových trhů je prozatím hodně, naším cílem je, aby v roce 2032 mělo 300 milionů dětí zážitek s LEGO kostkami. A tam venku je hodně trhů. Trhy v Asii, zejména v Číně, patří mezi oblasti, na které se chceme nyní soustředit. Dokonce jsou tam trhy, na které jsme se ještě vůbec nedostali, a lidé tam o nás nikdy neslyšeli. Třeba jen v Číně, což je největší trh, na který se nyní chceme dostat, je spousta dětí, které můžeme oslovit.

Hodně teď v Číně rosteme, dvoucifernými čísly. Ale je to samozřejmě z relativně nízké základny. Pro nás to znamená, že se stále více lidí s LEGO výrobky setkává. V Číně žije 1,4 miliardy lidí. Pokud chceme dosáhnout našich cílů, musíme pracovat systematicky. Čínský trh je úplně jiný. Je to jiná kultura. Dokonce i děti si tam hrají trochu jinak než tady.

Jak to myslíte?

Problémem je třeba čínská politika jednoho dítě – nazývají je malými císaři. To děti samozřejmě formuje. Pro nás je pak fascinující setkat se s lidmi, kteří nikdy neviděli stavebnice LEGO. Lidé dostanou do ruky dvě kostky a prohlížejí si je. V Číně pak procházejí naši zaměstnanci školením. Na jednom z těch školení staví z LEGO kostek své touhy a představy, někteří lidé se takto s hrou LEGO setkají úplně poprvé a hned vytvářejí úžasné věci. Jsou velmi kreativní.  

Asijští rodiče, a především ti čínští, jsou velmi ambiciózní. Soustředí se na vzdělání svých potomků, dokonce i když jsou jejich děti velmi malé. Oni chtějí, aby jejich děti byly šťastné a aby rozvíjely kreativitu, ale chtějí, aby se něco učily. To prostředí je v tomhle jiné než třeba v Evropě. Tady je to spíše tak, že děti mají právo si do určitého věku hrát. Čína je v tomhle rozdílná, proto pro nás představuje obrovské příležitosti. Zaměřujeme se na vzdělání a rozvoj kreativity – když tomuhle rodiče porozumějí, uvidí v našich produktech potenciál.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek