Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Fenomén Black Friday. Jaký je původ největšího svátku nakupování?

Fenomén Black Friday. Jaký je původ největšího svátku nakupování?

V posledních letech si stále větší oblibu českých zákazníků získává takzvaný Black Friday. Pro obchodníky je tento den plný slev pomyslným začátkem nákupní předvánoční horečky. Proto se do této akce, která se koná den po Díkůvzdání zapojuje každoročně stále větší procento českých obchodů. Moderní svátek konzumu má ovšem své kořeny v hluboké hospodářské krizi začátku minulého století.  

Pojem černý pátek se poprvé objevil v souvislosti s panikou spojenou s krachem cen zlata, který americkou ekonomiku zasáhl v roce 1869. Černý pátek, jako svátek nakupování však souvisí až s další krizí, která světovou ekonomiku zbídačila v roce 1929. Po krachu na newyorské burze začali někteří obchodníci organizovat den plný slev aby alespoň částečně naplnili své pokladny a zákazníkům vrátili apetit k nakupování.

Samotný pojem černý pátek, který si v následujících letech a desetiletích získal pevné místo v kalendářích nejen Američanů, má také vysvětlení v ekonomické situaci prodejců. Po roce ve ztrátách, tedy červených číslech, se totiž během předvánoční nákupní horečky, která byla většinou odstartována právě den po Díkůvzdání, konečně obchodníci dostali do černých čísel. Ač už tento princip dávno nemusí platit, pojem černý pátek zůstal.  

Existuje však ještě jedno vysvětlení vzniku černého pátku. Říká se totiž, že den po Díkůvzdání v 19. století měli majitelé jižanských plantáží možnost koupit si otroka se slevou. Toto vysvětlení ale zůstává spíše jen nedoloženým mýtem. Někteří lidé však díky němu černý pátek dodnes bojkotují.

O ukotvení tohoto pojmu se asi nejvíce zasloužila policie ve Filadelfii v padesátých letech minulého století. Černý pátek totiž pro tamní strážníky znamenal den, kdy museli umravňovat horlivé nakupující. 

V České Republice se s akcemi spojenými s černým pátkem setkáváme ve větší míře až v posledních letech. Například internetový obchod s elektronikou czc.cz zlevňuje v tomto období některé své výrobky od roku 2013. Podobně postupují i další internetové obchody, které v rámci černého pátku zlevňují zboží hned na několik dní. „Zájem o Black Friday ze strany zákazníků jednoznačně roste – jen za první čtyři dny konání této slevové akce evidujeme meziroční růst tržeb o 40 %. I když se původně jedná o americký nákupní svátek, můžeme tak bez nadsázky konstatovat, že se čím dál víc dostává do povědomí lidí i u nás.“ říká o slevové akci marketingový ředitel společnosti czc.cz Milan Duda.   

Ač je nejčastějším předmětem slevových akcí právě elektronika, účastní se černého pátku i prodejci z dalších odvětví. Letos tak mají zákazníci možnost nakoupit se slevou také potraviny nebo letenky.  

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek