Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

„Hamburk už moc nepotřebujeme. Jezdíme do Antverp,“ říká český rejdař Lukáš Hradský

„Hamburk už moc nepotřebujeme. Jezdíme do Antverp,“ říká český rejdař Lukáš Hradský

Ještě před deseti lety bylo povídání s českými rejdaři plné nářků nad nesplavností českého Labe a neschopností státu vystavět potřebné zdymadlo u Děčína. Nyní se zásadní téma sice nevytratilo, říční byznys ale mezitím vybujel jinde. „Máme třeba smlouvy na přepravu do Rotterdamu, na Rýnu je splavnost celoroční,“ říká Lukáš Hradský, jehož společnost Evropská vodní doprava – Sped se plaví většinou po západoevropských řekách a kanálech.

Stát má velké plány s takzvanými českými přístavy v Hamburku, chce tam mimo jiné zbudovat zázemí pro vás rejdaře. Je Hamburk pro české zboží stále branou do světa?

To platilo hlavně za socialismu, od té doby se hodně změnilo. Nyní se v českých přístavech, pokud jsem správně informován, žádná činnost neodehrává. Pokud jde o lodní dopravu, většina zboží směřuje mimo Hamburk, my jezdíme především na Mittellandkanal a do zemí Beneluxu, do přístavů, jako jsou Antverpy. Do Hamburku vozíme fakticky jen nadměrné náklady, které se nevejdou pro svou výšku pod mosty na kanál.

Čím to je?

Struktura obchodu se velmi změnila především po vstupu do Evropské unie. Díky uvolnění bariér se obchodníci rozptýlili do všech přístavů, není nutné, aby se koncentrovali v Hamburku jako v minulosti. Navíc od našich zákazníků znějí hlasy, že Hamburk je mnohem dražší než třeba zmíněné Antverpy. Frekvence odplouvajících námořních lodí je přitom v Antverpách zřejmě větší.

Kdyby se tedy stát území v Hamburku zbavil, nebyla by to pro vás velká škoda?

Nyní by nám to určitě nechybělo. Přesto by si republika měla příležitosti v Hamburku uchovat, případně vylepšit. Proudy zboží se totiž mohou kdykoli změnit. Problém je v tom, že umístění těch takzvaně českých přístavů už není pro dnešní dobu zcela vhodné. Jsou tam nízké mosty, takže říční lodě s většími kusy nemají šanci. A námořní lodě už vůbec ne. Takže bych spíše usiloval o to, aby se to území vyměnilo za jiné, které má blíže k 21. století.

Blíže k moři?

Ano, může se stát, že se jednoho dne labská vodní cesta plnohodnotně splavní, a pak by bylo dobré mít na Labi v Hamburku vlastní kontejnerový terminál. Celá řada zákazníků má navíc problémy s nestálou splavností řeky a se skladováním velkých a těžkých kusů. Hamburk by se možná dal v některých případech využít k uskladnění a případné kompletaci takovýchto zásilek. V každém případě by ale hamburské území muselo mít přístup pro námořní lodě.

CELÝ ROZHOVOR SI PŘEČTETE NA E15.CZ

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek