Konec žlutých autobusů? Jančura se chce věnovat železnici

Konec žlutých autobusů? Jančura se chce věnovat železnici
 

Žlutých autobusů na českých silnicích zřejmě ubude. Majitel společnosti Student Agency Radim Jančura se chce v budoucnu věnovat výlučně rozvoji železniční dopravy. Některé autobusové linky by tak měly postupně nahradit vlaky.

Jančura v rozhovoru pro ČTK také řekl, že chce pokračovat v prodeji dovolených, letenek či jazykových pobytů. Dodal ale, že v těchto oborech už lze těžko něco nového vymyslet. Vlaky jsou podle něj byznysem na několik životů. Zhruba za deset let ale zároveň očekává masivní nástup samořiditelných aut, která od základů změní koncept fungování veřejné dopravy.

Zatímco tržby autobusové dopravy a ostatních oborů, v nichž Jančurova společnost podniká, rostou ročně o jednotky procent, počty lidí ve vlacích a tržby z jízdného rostou rychleji a po ztrátových letech je už vlaková doprava zisková. Loni tyto vlaky přepravily v Česku a na Slovensku 6,7 milionu cestujících, aktuální odhady na letošní rok jsou osm milionů.

Od poloviny prosince chce Jančurův RegioJet provozovat tři páry vlaků mezi Prahou a Brnem. Správa železniční dopravní cesty dosud oficiálně neuvedla, zda v daných časech bude jezdit RegioJet, nebo České dráhy, které požádaly o přidělení totožných časů. Podle Jančury by stát ušetřil, protože nyní tyto spoje dotuje. "Jde o ty nejztrátovější vlaky mezi Prahou a Brnem," tvrdí Jančura. O rok později by chtěl na této trase jezdit mnohem častěji a výhledově každou hodinu.

„Můžeme jezdit bez dotací a také budeme tlačit na vypisování soutěží."
Radim Jančura, majitel Student Agency

V nedotované autobusové dopravě už nemáme víceméně kam růst. Cílem je autobusy postupně více provázat s vlaky jako návaznou dopravu a tam, kde to jde, je postupně nahrazovat vlaky. Například na lince Praha - Košice jsme měli pět párů autobusů a zůstává jediný. Lidé postupně přešli do vlaků. Jízdenka stojí 280 korun, autobus stál víc než dvakrát tolik. Navíc je vlak rychlejší a pohodlnější," uvedl Jančura. Zda se však budou rušit autobusy i mezi Brnem a Prahou, si netroufá odhadovat.

Jako další vhodnou trať, kde lze jezdit bez dotací, vidí spojení Prahy s Českými Budějovicemi, kde se díky stavbě železničního koridoru výrazně zkracuje jízdní doba. Mohou to být i další tratě. Můžeme jezdit bez dotací a také budeme tlačit na vypisování soutěží," řekl Jančura.