Miliardový byznys s balenou vodou. O kolik dražší je než ta z kohoutku?

Miliardový byznys s balenou vodou. O kolik dražší je než ta z kohoutku?
 

Trh s balenou vodou zažívá ve světě obrovský boom a točí se v něm miliardy dolarů. I v českých obchodech koupíte několik druhů balené vody – minerální, kojeneckou nebo pramenitou. Řada lidí dá ale raději přednost obyčejné vodě z kohoutku, která je takřka zdarma.

Jeden litr vody z kohoutku stojí přibližně šest haléřů. Pokud si koupíte lahev s balenou vodou, zaplatíte pochopitelně řádově víc. Nejlevnější balené 1,5litrové vody pořídíte v Česku zhruba od 2,50 korun. Existují ale i extrémy – třeba voda za tisíce.

Tekutý luxus

Balená voda se během posledních dvou dekád stala rychle rostoucím byznysem. Trh nabízí vody z horských oblastí nebo dešťovou vodu z australské Tasmánie a odlehlých míst Kanady. Prodává se také odsolená voda z hlubin oceánů nebo ledovců, jejíž 750mililitrové balení vás vyjde na zhruba 400 korun.

Mnoho výrobců neprodává „jen“ vodu, která slibuje například zlepšení pleti nebo omezení celulitidy, ale i exkluzivní zážitek skrze designové obaly, které jsou zdobené zlatem nebo drahými kameny. V takových případech se cena šplhá do desetitisíců i vyšších částek.

lahev s vodoulahev s vodouautor: Shutterstock

Server deníku The Guardian uvádí, že v posledních letech se objevují stále nové značky a trh s balenou vodou zažívá boom. Podle listu jde o jeden z nejnestoudnějších objevů soudobého kapitalismu: vezme se volně dostupná látka, obalí se do nekonečného množství „kostýmů“ a prodává se jako něco, co přetvoří vaše tělo i duši.

Komerční potenciál nápadu je ale značný. Byznys s balenou vodou se tak během posledních dvou desítek let stal nejrychleji rostoucím na světě. Tržní hodnota odvětví se v roce 2013 pohybovala okolo 157 miliard dolarů a očekává se, že v roce 2020 půjde o částku 280 miliard dolarů. Například ve Velké Británii se v loňském roce zvýšila spotřeba balených vod o 8,2 %, uvádí The Guardian.

Dopady na životní prostředí

Marketingový trik s balenou vodou zafungoval, je ale spojený s řadou negativ. Jedním z nich je fakt, že poptávka po balených vodách zvyšuje produkci plastových lahví, což znamená zátěž pro životní prostředí. Češi jsou v třídění plastů druzí v Evropské unii a recyklují jich přes 70 procent. Ale například Maďaři v roce 2014 recyklovali pouze 40 % plastů, jak uvádí Eurostat.

Stránka Reset.org, která se zabývá ochranou životního prostředí, uvádí, že v roce 2011 bylo vyrobeno 89 miliard litrů vody zabalených do plastových lahví, z nichž nebylo recyklováno přes 80 % kusů. Podle švýcarské studie má PET lahev s balenou vodou 3,5krát větší dopad na znečištění z kohoutku. Na výrobu plastových lahví se ročně spotřebuje 50 milionů barelů ropy. K tomu je potřeba připočítat náklady na energie, které se vynaloží na přepravu vod.