Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Německo postoupilo v přípravě mýtného. Chystá šest cenových kategorií

Německo postoupilo v přípravě mýtného. Chystá šest cenových kategorií

Dálniční poplatky za osobní auta mají v Německu vynést přes půl miliardy eur. Opatření chce vláda odstartovat v lednu 2019, známky se budou prodávat v šesti cenových kategoriích.

Poplatek za používání německých dálnic nabývá stále jasnějších obrysů. Debata, kterou se zájmem sledují také čeští řidiči, dospěla do bodu, kdy se mluví o příjmech z tohoto opatření a o typech dálničních známek. Mýto v Německu pro osobní vozy, které jsou označovány jako PkW, má začít platit od ledna 2019.

Odhady, co poplatky vynesou a jaká jsou rizika tohoto kroku, se nicméně různí. Po analýzách, že příjmy budou spíše menší, kdežto nevýhody asi větší, muselo spolkové ministerstvo dopravy přejít do protiútoku. Podle dvacetistránkové studie, kterou získal deník Süddeutsche Zeitung, dospěl ministr Alexander Dobrindt (CSU) po dohodě s Evropskou komisí k závěru, že se na mýtném vybere ročně v konečném výsledku něco více než 500 milionů eur. Dosavadní předpověď mluvila o rovné půl miliardě.

 

Přesné číslo hrubých výnosů zní na 834 milionů, odečíst bude nutno 210 milionů nákladů na provoz celého systému a 100milionovou dotaci, která má pokrýt úlevy pro německé šoféry. Zbude 520 milionů.

Expertízy odjinud tuto kalkulaci zpochybňují. Autoklub ADAC vidí příjmy na pouhých 260 milionů, vychází ale ze starších dat o stavu dopravy v Německu. Spolkový účetní dvůr očekává rovněž méně, Strana zelených dokonce varuje, že by stát mohl na zpoplatnění dálnic i doplácet.

 

Zásadní překážka čeká Dobrindta ve vládě – pokud nebude vybraných peněz dostatek, je proti mýtnému ministr financí Wolfgang Schäuble. Změna příslušných zákonů se čeká ještě v lednu – pokud se to nestihne, je termín spuštění v lednu 2019 ohrožen.

Znalci upozorňují, že ani obsah písemného ujednání s Evropskou komisí není definitivní. Připravuje se sazba pro auta s nadměrnými emisemi, stávajících pět cenových kategoriím doplní šestá. Připlácet se má až do 35 eur za desetidenní známku a 50 eur za dvouměsíční. Běžná rozpětí jsou u desetidenní známky 2,5 až 20 eur, u dvouměsíční od 7 do 40 eur.

 

Německo začala uvažovat o výběru za jízdy na dálnicích už před několika lety, první návrh zveřejnilo v roce 2014. Od té doby stoupl počet tamních automobilů s moderními antiemisní výbavou z 300 tisíc na šest milionů. Pro rozpočet to znamená, že se za tyto vozy platí méně, čímž se sníží objem získaných prostředků. Tuto skutečnost zohledňují právě sazby pro „špinavá“ auta.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek