Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Ostrov Man jako ráj boháčů. Podívejte se, jak díky němu celebrity ušetřily stovky milionů

Ostrov Man jako ráj boháčů. Podívejte se, jak díky němu celebrity ušetřily stovky milionů

Zapadlý ostrov Man, který se nachází mezi Velkou Británií a Irskem, se pyšní několika zajímavostmi. Například odtud pochází bezocasé kočky, kvůli neomezené rychlosti na silnicích tam má své sídlo bývalý hlavní představitel pořadu Top Gear Jeremy Clarkson a je tam zaregistrována téměř tisícovka letadel, především těch nejdražších soukromých tryskáčů. Ostrov je totiž daňovým rájem a jak ukázaly nedávno zveřejněné Paradise Papers, pro mnoho boháčů, kteří si privátní letadla za stovky milionů dolarů mohou dovolit, je právě ostrov Man první zastávkou na jejich cestě do Evropy. Případ závodníka formule 1 Lewise Hamiltona ukázal, jak i dvouhodinová zastávka na ostrově může vydělat 3.3 milionu liber (100 milionů korun). 

Michael Schumacher, Lewis Hamilton a Bernie Ecclestone mají společného více, než jen zálibu v nejrychlejších autech na okruhu. Všichni tři totiž mají rovněž svá letadla zaregistrovaná právě na ostrově Man, krčícím se mezi břehy ostrovního království a Irska. Jde o výhodný obchod. Třeba Hamilton se na ostrově zastavil jednoho sychravého rána v roce 2013 na necelé dvě hodiny, přesto mu tato zastávka na ušetřených daních vynesla téměř sto milionů korun.

Hamilton není sám. Boháči, kterým již nestačí první třída v běžných letech, mají obecně v Evropské unii problém, pro který má tento malý ostrůvek šikovné řešení. Když chtějí se svým soukromým tryskáčem létat v rámci evropské osmadvacítky bez omezení, musejí ze svého soukromého letounu zaplatit 20procentní daň při importu do bloku. A ostrov Man tuto nemilou povinnost řeší. Ačkoliv sice sám není součástí Evropské unie, jde o britské korunní závislé území a z daňového pohledu jde s Velkou Británií o jeden blok. Proto tedy i letadla, která jsou na tento ostrov dovezena, mají neomezený přístup do evropského vzdušného prostoru.

Daňový trik podle serveru ABC spočívá v přehrávání letadla mezi jednotlivými společnostmi. Třeba Hamiltonovo letadlo Challenger 605 Bombardier, které se vyrábí v Kanadě, nekoupil Hamilton sám, ale jeho právníci mu pro to na Britských panenských ostrovech (BVI) založili společnost Stealth Aviation. Ta byla vlastněna firmou rovněž z BVI Inday Rose, kterou pak ovládal Lewis Hamilton. Aby využil příznivých daňových podmínek na ostrově Man (IOM), založili právníci firmu i tam – nyní s názvem Stealth. Ta měla doručovací adresu v právní firmě Appleby, ze které unikly informace a dokumenty vedoucí ke kauze Paradise Papers.

Společnost Stealth Aviation (BVI) následně firmě Stealth (IOM) letadlo pronajala, aby mohlo být přesunuto a zaregistrováno na ostrově Man. Následně byl letoun pronajatý další britské společnosti, která jej vybavila personálem, a následně exkluzivně pronajala Hamiltonovi a jeho další firmě zaregistrované na Guernsey, BRV Limited. Vzhledem k tomu, že jezdec deklaroval, že letoun bude používat jeho firma BRV, měl nárok na vrácení DPH. 

Na to by přitom neměl nárok ve chvíli, kdy by „papírově“ chtěl svůj letoun využívat pro osobní účely, protože to pravidla Velké Británie a Evropské unie zakazují. Podle Paradise Papers měl Hamilton reálně letadlo využívat soukromě asi 80 hodin měsíčně, jeho firma pak Bombardier využívala 160 hodin za měsíc. 

Přestože Hamilton a jeho právní a daňoví experti tvrdí, že se jezdec nedopustil žádného nelegálního daňového úniku, experti zastávají jiný názor. „Pokud je soukromé používání letounu maskováno jako obchodní užívání, tak to, co z toho vychází, je v zásadě snaha o obcházení daní,“ uvedla pro BBC Rita De La Feria, profesorka daňového práva na univerzitě v Leedsu. „Jestliže letadlo používáte k vlastním zájmům, k cestám na dovolenou a k potkávání se s přáteli, tak byste z něj rovněž měli platit daň ze soukromé spotřeby,“ dodala. Podobně pak reagovali i experti oslovení serverem Huffington Post.

Hamilton však v takovémto obcházení daňových povinností rozhodně nebyl sám. Jak uvádí server BBC s odvoláním na Paradise Papers, více než 50 dalších boháčů zaregistrovalo svá letadla na ostrov Man s pomocí právní firmy Appleby. Celkem pak ostrov Man refundoval daně 231 charterovým společnostem v celkové výši více než 23 miliard korun.

Na celou kauzu s pronájmem letadel vrhla světlo především kauza Paradise Papers, ostrov Man však tvrdí, že má čisté ruce - dokonce nyní vyzval Velkou Británii, aby provedla nezávislý audit jeho praxe. Administrativa tvrdí, že skálopevně dodržuje stejná pravidla a regulace, jako Spojené království.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek