Americký patriotismus nejspíše bude muset pro jednou ustoupit stranou. Prezident Donald Trump před časem zavelel, že náklady na prezidentskou letku – stroj Air Force One a jeho záložní dvojče – jsou příšerně vysoké a že je potřeba je zkrotit. Americkému letectvu tak nezbylo nic jiného, než se podívat po levnějších strojích, které by mohly nahradit současné dosluhující letouny. A skutečně se dva takové, které by se daly koupit pod cenou, našly. Celá věc má však jeden háček – ona levnější letadla jsou z majetku zkrachovalé ruské firmy.
Dva majestátní letouny Boeing 747-8 nyní „tvrdnou“ v hangáru v Mohavské poušti. Suché a velmi teplé prostředí je pro dlouhodobé skladování ideální, i proto tam jejich výrobce zřídil obří sklad, kde stará nebo nevyužitá letadla čekají na svůj osud. V případě těchto dvou strojů má zvrat přijít možná už brzy.
Dvojici letounů si v roce 2013 objednala druhá největší ruská letecká společnost Transaero, o dva roky později však zkrachovala. Většina její flotily pak přešla pod ruskou jedničku Aeroflot, která si nicméně pouze částečně splacené 747čky odmítla převzít.
Letouny proto zůstaly v hangárech Boeingu, který se je od té doby snaží na trhu udat. Obchod s letadly je totiž do jisté míry podobný situaci na trhu automobilů – ve chvíli, kdy přijde nástupce daného modelu, se sníží cena modelu předešlého. A to znamená pro Boeing ztrátu. Čtyřmotorové letouny 747 v posledních letech nejdou příliš na odbyt, společnost se proto zaměřuje především na jejich ekonomičtějšího dvoumotorového konkurenta 777. Firma Boeing nejspíše výrobu letounů 747 pro civilní dopravu ukončí, v budoucnu bude vyrábět tento letoun jen v nákladní verzi.
Nyní však podle trojice nejmenovaných zdrojů odborného serveru Defense One padla ruka do rukávu. Dva letouny označené jako N894BA a N895BA by se měly zařadit k letectvu USA, následně budou dovybaveny tak, aby mohly sloužit jako prezidentské.