Patriotismus stranou. Nový Air Force One nejspíš bude od zkrachovalé ruské firmy

vkr

Americký patriotismus nejspíše bude muset pro jednou ustoupit stranou. Prezident Donald Trump před časem zavelel, že náklady na prezidentskou letku – stroj Air Force One a jeho záložní dvojče – jsou příšerně vysoké a že je potřeba je zkrotit. Americkému letectvu tak nezbylo nic jiného, než se podívat po levnějších strojích, které by mohly nahradit současné dosluhující letouny. A skutečně se dva takové, které by se daly koupit pod cenou, našly. Celá věc má však jeden háček – ona levnější letadla jsou z majetku zkrachovalé ruské firmy. 

Dva majestátní letouny Boeing 747-8 nyní „tvrdnou“ v hangáru v Mohavské poušti. Suché a velmi teplé prostředí je pro dlouhodobé skladování ideální, i proto tam jejich výrobce zřídil obří sklad, kde stará nebo nevyužitá letadla čekají na svůj osud. V případě těchto dvou strojů má zvrat přijít možná už brzy. 

Dvojici letounů si v roce 2013 objednala druhá největší ruská letecká společnost Transaero, o dva roky později však zkrachovala. Většina její flotily pak přešla pod ruskou jedničku Aeroflot, která si nicméně pouze částečně splacené 747čky odmítla převzít.

Letouny proto zůstaly v hangárech Boeingu, který se je od té doby snaží na trhu udat. Obchod s letadly je totiž do jisté míry podobný situaci na trhu automobilů – ve chvíli, kdy přijde nástupce daného modelu, se sníží cena modelu předešlého. A to znamená pro Boeing ztrátu. Čtyřmotorové letouny 747 v posledních letech nejdou příliš na odbyt, společnost se proto zaměřuje především na jejich ekonomičtějšího dvoumotorového konkurenta 777. Firma Boeing nejspíše výrobu letounů 747 pro civilní dopravu ukončí, v budoucnu bude vyrábět tento letoun jen v nákladní verzi.

Nyní však podle trojice nejmenovaných zdrojů odborného serveru Defense One padla ruka do rukávu. Dva letouny označené jako N894BA a N895BA by se měly zařadit k letectvu USA, následně budou dovybaveny tak, aby mohly sloužit jako prezidentské.

sinfin.digital