Příliš dravé České dráhy? Chování národního dopravce šetří Brusel.

Příliš dravé České dráhy? Chování národního dopravce šetří Brusel.

Evropská komise hodlá zjistit, zda společnost neúčtovala dumpingové ceny ve snaze zbavit se soukromé konkurence. 

Brusel se chce na provoz Českých drah zaměřit prioritně. Zajímá ho praxe na trase Praha-Ostrava, kde ČD byly v minulosti jedinou společností. Potom, co na trh v roce 2011 a 2012 vstoupily konkurenční firmy RegioJet a Leo Express, společnost podle komise "značně snížila ceny účtované cestujícím na této trase".

Komise zdůraznila, že vítá intenzivní cenovou konkurenci ve prospěch cestujících. Má ale obavy, že ČD mohly účtovat tak nízké ceny, že by ani nepokryly náklady služby. A tomu soukromí dopravci nemohou konkurovat.

„Trváme na tom, že k porušení zákona z naší strany nedošlo a jsme připraveni to EK dokladovat, stejně jako to činíme v případě šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.“
Radek Joklík, mluvčí ČD

Naopak soukromí konkurenti Českých drah zahájení vyšetřování vítají. „Potvrzuje se naše podezření, že chování ČD je nekalosoutěžní. Před naším vstupem ČD účtovaly na trase Praha-Ostrava přes 600 Kč za jízdenku do Pendolina a vykazovaly ztrátu. V reakci na náš vstup snížily cenu za jízdenku o 60 procent," uvedl v tiskovém prohlášení Leo Express. Podobně i RegioJet Radima Jančury tvrdí, že evropské orgány v tomto případě nahrazují státní instituce, které selhávají, nebo nejsou dostatečně aktivní.

Pohledem Evropské komise
Unijní smlouvy zakazují zneužívání dominantního postavení na trhu, které může nepříznivě ovlivnit obchod mezi členskými státy EU. Takové zneužívání může zahrnovat nepřiměřené nákupní či prodejní ceny anebo jiné nerovné obchodní podmínky.