Rekordní útraty. Čínské obchody se těší na 20 miliard

Rekordní útraty. Čínské obchody se těší na 20 miliard
 

Čínské obchody se dnes těší na dosud vůbec největší útratu zákazníků. Obyvatelé nejlidnatější země světa by v nich měli nechat rekordních 20 miliard dolarů, napsal britský deník The Guardian. 

Otevřenými peněženkami dnes slaví Den singles věnovaný lidem bez partnerů. Loni Číňané 11. listopadu utratili 14,4 miliardy dolarů, a překonali tak americké nákupní šílenství během slev na Černý pátek.

Bezprecedentní tržby už ohlásil obří čínský internetový obchod Alibaba. Zákazníci v něm během 12 hodin utratili 1,4 miliardy dolarů, na což loni potřebovali celý den.

"Za den prodáme třikrát více zboží než běžně."
Wej Siou-jüan, majitelka obchodu
Největší zájem je o západní zboží značek jako Apple, Nike, New Balance nebo Adidas. Od domácích výrobců jde na odbyt elektronika, hlavně mobilní telefony. Dostane se ale i na menší místní prodejce.
Den singles
Relativně nový čínský svátek měl být původně pro nezadané obdobou svátku svatého Valentýna, který slaví zamilovaní lidé 11. února. Svátek začali slavit studenti v 90. letech a jedničky v datu (11. 11.) mají odkazovat na nezadané jedince. Společnost Alibaba ho v roce 2009 proměnila v nákupní horečku.

„Za den prodáme třikrát více zboží než běžně,“ říká majitelka obchodu se spodním prádlem Wej Siou-jüan. „Vyděláme více peněz a zákazníci jsou šťastní, protože ceny jsou nižší než obvykle,“ dodala.

Někteří Číňané si ale stěžují, že slevy nejsou tak závratné. Kvůli velkému zájmu zákazníků jsou navíc dodací lhůty delší než normálně.

Čínské vedení naopak nákupní horečku vítá. Dlouhodobě chce, aby motorem domácí ekonomiky byli spotřebitelé, a ne velké státní průmyslové podniky jako dosud.