Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Revoluce ve veřejné dopravě. Německé startupy připravují Uber pro MHD

Revoluce ve veřejné dopravě. Německé startupy připravují Uber pro MHD

Sdílená ekonomika je mezi lidmi stále populárnější. Cestovatelé shání ubytování přes Airbnb, ve městech taxikáře vytlačuje Uber. Právě na konceptu druhého jmenovaného se snaží německé startupy o revoluci v MHD.

Dva berlínské startupy vyvíjejí přelomový systém jízdy po městě. Návrh budoucího řešení v sobě kombinuje populární taxikářskou aplikaci Uber, skrze níž si lidé objednávají odvoz, a klasickou MHD. Umělá inteligence zjistí, kde lidé momentálně jsou a kam míří. Následně jim navrhne, jakou cestou se mají vydat.

Koncept ale nepočítá s klasickou přepravou z bodu do bodu. Podle plánů budou městem křižovat šestimístné minibusy, které naberou lidi jedoucí přibližně stejným směrem. Až cestující uznají za vhodné, vystoupí.

„Budete mít jakési virtuální zastávky, na něž pojedete. Dostanete se na ně během pár minut a pak půjdete do cíle, který bude jen pár metrů daleko,“ nastínil budoucí způsob přepravy šéf PR společnosti Moia Michael Fischer.

Moia je startup, který loni v prosinci přivedl na svět Volkswagen, aby konkuroval platformám typu Uber. Současnou vizi tak její tým pochopitelně staví svoji vizi na vozech německé automobilky. Není ale jediným hráčem, který se snaží o dopravní revoluci.

Firma Door2door už nyní působí v Berlíně jako doplněk klasické MHD. Spolupracuje i s tamní radnicí. Spoluzakladatel berlínského startupu Maxim Nohroudi se domnívá, že sdílená veřejná doprava je pro moderní město nezbytná. „Musí být propojena s klasickou veřejnou dopravou,“ říká s tím, že je to způsob, jak konkurovat platformám typu Uber.

„Uber kanibalizoval MHD. Současný model sdílené dopravy znamená více provozu, více emisí CO2 a méně parkovacích míst ve městě,“ tvrdí Nohroudi, podle kterého je hlavní výhodou sdílené MHD její flexibilita a schopnost dostat se na místa, kam klasické autobusy nezajíždějí.

Pokud v aktuálním testu uspěje, může se Door2door stát plnohodnotným doplňkem tradičního systému. Společnost už ale nyní myslí na další inovace. V budoucnu počítá s využíváním autobusů ovládaných umělou inteligencí. V Berlíně už jeden takový jezdí. Vyvíjí ho firma Local Motors, pojme osm cestujících a jezdí rychlostí devět kilometrů za hodinu.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek