Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Šéf GEFCO: Pracujeme na budoucnosti přepravy zboží v Evropě

Šéf GEFCO: Pracujeme na budoucnosti přepravy zboží v Evropě

Celý kontinent budou za deset let křižovat obrovské autonomně řízené kamiony, v nichž bude přítomen jenom jeden řidič. To kompletně změní přepravu zboží, říká předseda správní rady skupiny GEFCO Luc Nadal.

Skupině GEFCO se v poslední době daří. Co za tím stojí?

Hlavním důvodem jsou opatření, která jsme udělali v letech 2015 a 2016, abychom zlepšili výkonnost. Ve skupině GEFCO máme tři druhy zákazníků. Dva tvoří automobilky General Motors a PSA, třetím jsou všichni ostatní. Naše klientská základna vzrostla o sedm procent, což je velmi slibný výsledek i pro budoucnost. Na náš obchodní tým jsem velmi hrdý.

A jaká situace panuje v České republice?

Naší pobočce v Česku se daří velmi dobře. V loňském roce vzrostla v Česku EBITDA o 23 procent, v první polovině letošního roku růst činil dalších deset procent. Jsme opravdu šťastní, že se Česko hýbe kupředu a máme tam skvělý management.

Jak moc se podílí na růstu automobilový průmysl? Je to pro vás pořád nejzajímavější segment trhu?

My jsme se zrodili z automobilového průmyslu už v roce 1949. Je jasné, že jsme v něm pevně uchycení, protože pracujeme prakticky pro každou automobilku na světě. To rovněž znamená, že spolupracujeme s jejich hlavními dodavateli. Náš byznys tvoří ze 70 procent právě automobilový průmysl, ale můžeme říct, že jsme schopni spolupracovat s každým, kdo má velmi náročný dodavatelský řetězec. Může to být farmaceutický průmysl, ropný průmysl nebo železniční strojírenství. Našim obchodníkům říkám, aby se zaměřovali na společnosti s komplexním dodavatelským řetězcem, které chtějí dlouhodobou spolupráci zbavenou starostí s logistikou.

Nebojíte se změn, které přicházejí ze strany e-commerce firem? Řada z nich se stává zároveň logistickými společnostmi. Příkladem je Amazon.

Toho se nebojím. Ve skutečnosti je Amazon jedním z našich zákazníků. Pro nás není takzvaný B2C segment tak důležitý. Je zřejmé, že právě velcí hráči se soustředí na rozvoj B2C, naši pozici je naopak třeba vnímat spíše jako poskytovatele služeb pro tyto nové hráče. Skutečná změna se odehrává úplně jinde. Myslím, že během deseti let bude většina vozidel elektrických a samořiditelných. GEFCO je připravené, aby se stalo součástí takové změny. Naše klientská základna se díky autonomním vozidlům úplně změní. V roce 2030 pravděpodobně žádné auto nebudete vlastnit, ale zavoláte si nějaké, aby vás vyzvedlo a odvezlo. Tohle změní celý automobilový průmysl a je to změna, na níž pracujeme.

Plánujete vlastní elektrická vozidla?

Pracujeme na budoucnosti přepravy zboží v Evropě. Celý kontinent budou za deset let pravděpodobně křižovat obrovské autonomně řízené kamiony, v nichž bude přítomen jenom jeden řidič. To kompletně změní přepravu zboží.

Vytvořili jste nový „geo-region“ z Česka a Slovenska. Co od této strategie očekáváte?

Je to velmi aktivní region a jsme zde svědky velkého růstu. Česko i Slovensko dokázaly skutečně využít otevřenosti Evropské unie novým trhům. Omezuje nás pouze to, že v těchto zemích neexistuje téměř žádná nezaměstnanost. Chybí pracovní síla, která by umožňovala další rozvoj a otevírání dalších závodů.

Plánujete v obou zemích tedy nějaké investice?

Odpovídá generální ředitel GEFCO ČESKÁ REPUBLIKA Aleksander Raczynski:

Pracujeme momentálně na rozšíření našeho závodu v Kolíně, který jsme otevřeli už před 13 lety. Pokud jde o skladování, chystáme se ve středních Čechách otevřít další logistické centrum o celkové rozloze více než 10 tisíc metrů čtverečních. Vše záleží na tom, zda existují možnosti dlouhodobých kontraktů či dalších zajímavých příležitostí.

Zůstaňme v Česku. Nedostatek zaměstnanců je problémem prakticky každé firmy. Myslíte si, že existuje nějaké řešení?

Aleksander Raczynski:

Tento problém skutečně existuje a je čím dál závažnější. Upozorňujeme na něj už několik let, během nichž jsme hledali řešení. Snažíme se posilovat značku, aby ji absolventi vnímali jako možnost první volby. Máme určitou spolupráci s vysokými školami. Také už víme, že neustálý růst platů a přibývání benefitů nejsou vždy klíčem k úspěchu. Snažíme se tak pracovat především na značce, dostat ji mezi oblíbené brandy na pracovním trhu.

Je to problém jenom v Česku?

Je to především problém východní části Evropy, kde celá řada globálních hráčů otevřela své výrobní závody. To vytváří značnou konkurenci. Ve Španělsku nebo ve Francii se s ničím takovým nesetkáváme, protože míra nezaměstnanosti je tam velmi vysoká. Ale i tam máme například nedostatek řidičů. Je to totiž profese, která mladé lidi příliš neláká.

Provozujete přímou nonstop železniční linku mezi Evropou a Čínou. Byl to dobrý nápad?

Je to spolehlivá služba a velmi atraktivní služba pro zákazníky, kteří přepravují drahé zboží a chtějí jej přepravit velmi rychle. Železnice je plně konkurenceschopná v porovnání s leteckou přepravou, je levnější, a naopak je mnohem rychlejší než námořní přeprava. Když máte čas, tak je pro vás námořní doprava jasnou volbou, protože je spojená s nejnižšími náklady. Když ale spěcháte, je železnice velmi zajímavou možností. Přepravujeme takto například velmi drahé součástky pro automobilový průmysl z Číny do Evropy.

 

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek